in welke periode waren heksen heel belangrijk voor de samenleving ? ( uitgebreid andword A.U.B )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke binnenkomer swagg123. We gaan nu massaal allemaal onze nek voor je uitsteken. Kennelijk heb je nog niet van Google gehoord.

Antwoorden (2)

" De Oude Religie, die we nu hekserij noemen, is een westerse spirituele traditie. Het is een voorchristelijke natuurreligie., die lang voor wat wij 'beschaving' noemen is ontstaan. Eeuwen geleden in de hoogtijdagen van de Oude Religie, toen de term 'heks' nog niet was bedacht, had de vrouw een bijzondere positie. Ze werd beschouwd als de drager van wijsheid en werd crone genoemd.

(...)

De vrouw, jong of oud, speelde sowieso een centrale rol in de Oude Religie. Vrouwen, met hun intuitieve, ontvankelijke natuur, werden geschikt geacht om zich met spirituele zaken bezig te houden. Zij zouden de mysterien van het bestaan en van het scheppen van leven, van de maancyclus en de geheimen van Moeder Aarde beter begrijpen dan de mannen. Er werd een scheppende godin erkend - op aarde zijn het immers ook de vrouwen die leven schenken - met een god naast haar. Ze waren gelijkwaardig en vulden elkaar aan. Samen vertegenwoordigen ze de vrouwelijke en de mannelijke krachten in de natuur en in onszelf.

In de moderne tijd wordt een prominente rol voor vrouwen in een religie vreemd gevonden en als snel bestempeld als feministisch. In de hedendaagse godsdiensten bezetten mannen immers de sleutelposities: de christelijke paus is een man, de joodse rabbi's zijn van oudsher mannen, de imams van de moslims zijn mannen en zelfs de boeddhistische monniken hebben meer status dan nonnen."

Dit stukje heb ik overgetypt uit het boek: Wijze vrouwen, wat we van vrouwen kunnen leren. Van Susan Smit.

Een heel goed boek, die je inzicht geeft in de rol van de vrouw door de eeuwen heen. Goed boek! Zeker een aanrader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heksen zijn nooit belangrijk geweest, in tegendeel, mensen vonden hen een grote last. In de Middeleeuwen noemde men oude, arme, slecht verzorgde en in het bos wonende vrouwen heksen. Men had er bijna een soort ziekte van, ik weet niet waarom, mischien waren ze bang dat heksen de pest overdragen. Daarom werden ze verbrand, een ongelofelijk wrede straf voor deze ontschuldige vrouwen. Er word gezegd dat ze dol waren op zwarte katten, maar ook dat is niet waar en is alleen maar een beschuldiging waarvoor heksen dus zogezegd schuldig waren. Die beschuldiging kwam ervan omdat men dacht dat heksen kwade magie bezaten, en dol waren op kwaad. Hoewel katten in de oudheid als heilig werden beschouwd door de Egyptenaren, werden ze in de Middeleeuwen beschouwd als kwade,gemene, vervloekte dieren. En de kleur zwart? Dat was omdat de kleur zwart de kleur van duistere magie was. Heksen waren dus helemaal niet handig, hoewel ze heel aardig konden zijn.

De Middeleeuwen was een heel oneerlijke tijd. Een ander voorbeeld hiervan was verbranding van ketters. Ketters, die ketterij plegen, zijn mensen die een godsdienst hebben gehad maar er niet meer in geloven of van godsdienst zijn veranderd. Pure mishandeling van onschuldige mensen, maar ja, dat is nu eenmaal de Dark Age. Ik haat die tijd echt, net zoals velen. Pest, mishandeling, respekteloosheid voor armen en nog veel meer dingen.

Nooit zijn heksen dus als handig en belangrijk beschouwd en dat waren ze ook niet, het waren gewoon arme vrouwen.