Klei wordt gevormd door afgestorven diertjes en plantenresten in rivieren ( rivierklei) of in zee (zeeklei). Veen wordt door veenmos in moerassen en delta's laag voor laag opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klei is een samen plaksel van héle kleine zanddeeltjes en niet van afgestorven beestjes :) Lutum genaamd
Deze zanddeeltjes ontstaan door het transport van water en komt daarom bijna alleen voor in de lage stroomgebieden van rivieren en aan de kusten. Hier is de stroming minder sterk en heeft het de kans af te zinken naar de bodem.
Door het bewegende water worden grote rotsen kleiner... kiezels... die op hun beurt weer afslijten naar zand en hierna klei.
De grootte is ca 2 µm ongeveer de dikte van een laagje verf.
Kleigrond is vruchtbaarder dan zandgrond. Dit komt door de positieve lading van de ionen (als gevolg van de route door de rivier) Hierdoor kunnen ze broodnodige fosfaten (positief geladen ionen) voor de gewassen beter behouden. Gevolg is een natuurlijke vruchtbare plak grond.

Veengrond daarentegen ontstaat door het groeien en afsterven van planten. In natte gebieden. Door het afsterven van de bladeren ed. zakken deze af tot onder het wateroppervlak. Hier is minder zuurstof en zal het rottingsproces ook minder zijn. Iets wat er wel gebeurt is het ontstaan van gassen als Methaan en die vieze rotte-eierlucht. Deze lucht komt veel voor in moerassen, kenmerkend voor deze gebieden. Deze syclus herhaalt zich keer op keer,totdat de grond uiteindelijk boven de waterstand komt te liggen.
Je hebt laagveen, ontstaan door oppervlakte/grondwater en je hebt hoogveen, ontstaan door niet capilerend regenwater. (regenwater dat niet door de bodem kan en aan het oppervlak blijft) Vooral in het gebied waar ik woon is deze soort aanwezig (Peel).

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Groet!

Toegevoegd na 1 minuut:
syclus moet zijn cyclus... (zich diep schamen doet)