Hoe komt het, dat de Kaapverdische Eilanden een droog klimaat hebben?

Deze eilanden liggen toch ver in zee? Je zou dus verwachten dat het er vochtig is. Bovendien zullen er ook wel bergtoppen zijn, aan de loefzijde ervan het veel zou moeten regenen. Waarom is het er toch zo droog.

12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De Kaapverdische eilanden behoren tot de Sahel gordel .
Vrij droog met het meeste neerslag in onze herfstmaanden.
Er is wel een groot verschil tussen de eilanden :Boa Vista en Sal zijn bijvoorbeeld bijna woestijnen , terwijl Praia nog redelijk vochtig is.
Senegal dat op dezelfde noorderbreedte ligt is veel heter en naar het Zuiden toe tropisch vochtig met een regen en droog seizoen.
De Kaapverdische Eilanden zijn echter vrij winderig en vrij koel (koudste van Afrika) en typisch tropische ziekten zoals malaria komen er niet voor.
25°C is zowat het jaarlijks gemiddelde.
De winden uit het Noorden en Noordoosten domineren.
Door de opwarming van de Aarde komen er nu stormen voor , die vroeger voor ons bedoeld waren . Het grootste deel bereikt echter slechts de Canarische Eilanden een eind Noordwaarts.
Voor de Sahellanden zal de opwarming van de Aarde plaatselijk een positief effect hebben ....men verwacht zelfs dat de grote droogte er voorgoed voorbij is.

Toegevoegd na 18 uur:
Plaatselijk.....maar dieper in Afrika : Kenya , Tanzanië zullen wel woestijnen worden en de rijke biodiversiteit zal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je hoor, mis alleen wel bronnetje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.be/vraag/hoeverre-uitbreiding-woestijnen-bedreiging-leven.170065
http://www.goeievraag.be/vraag/drie-maanden-regentijd-sahel.163817