Hoe ontstaan stiltegordels?

Stiltegordels zijn gebieden waar regelmatig of altijd windstiltes optreden. Zoals bijvoorbeeld in de Grote Oceaan. Hoe kunnen deze ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wind ontstaat weliswaar door luchtdrukverschillen, maar het belangrijkste factor is eigenlijk de traagheid van de lucht. Dat komt door het Corioliseffect, de luchtmassa versnelt naar het lagedrukgebied, maar door de draaiing van de aarde is het lagedrukgebied al weer een stukje opgeschoven als de luchtmassa onderweg is. Effectief beschrijft de wind dus een spiraal om het lagedrukgebied heen.

Ook is het ontstaan van hogedrukgebieden wat complexer dan het wordt uitgelegd, want als de lucht alleen verwarmd wordt en opstijgt verandert dat niets aan de druk aan het aardoppervlak, omdat de totale massa boven een stuk aardoppervlak immers constant blijft. De verklaring van het ontstaan van het hogedrukgebied is het uitvloeien op grote hoogte van opgestegen lucht over het omringende gebied, dacht ik waardoor in dat omliggende gebied de luchtdruk toeneemt.

Jouw vraag ging over de doldrums oftewel de intertropische convergentiezone. Ik denk dat je zo een gebied van permanente lage druk een beetje kunt vergelijken met het oog van een orkaan. De luchtmassa's bewegen er langsheen door de afbuiging, maar worden er wel naar toe 'versneld' door het drukverschil. Om de doldrums heen ligt een zone met de passaatwinden, die een heel stabiele windsterkte en richting hebben, maar deze luchtmassa's bereiken nooit de convergentiezone zelf door de afbuiging en daardoor waait het er vaak niet.

Wel is het weer er erg instabiel, door de verschillen in windsnelheid en de resulterende kleinere wervels tussen de passaat en de windstiltegebieden, kunnen er gemakkelijk onweersbuien en dergelijke vormen in de overgangszone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wind ontstaat door luchtdrukverschillen: lucht stroomt van een gebied met hoge luchtdruk naar een gebied met lage luchtdruk.
Als er geen wind is, wil dat dus zeggen dat er geen luchtdrukverschil is. Over een groot gebied is het dan ongeveer even warm en is de atmosfeer heel stabiel.