Is Capelle aan den IJssel een stad of een dorp?

Ik zou graag willen weten of Capelle a/d IJssel een stad of een dorp is. Ook graag de bron erbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfstandige gemeente, maar feitelijk een buitenwijk van Rotterdam.

Antwoorden (4)

Lees: http://www.capelleaandenijssel.nl/over-capelle-aan-den-ijssel/geschiedenis_255/

-=-=-=-=-=-=-=-
Capelle groeide uit van een klein kerkdorp naar een middelgrote stad met allure. Afwisselende woningbouw, singels, waterpartijen en volop groen kenmerken de stad. Capelle is de dichtstbevolkte gemeente in het Rijnmondgebied met Rotterdam als buurman.
-=-=-=-=-=-=-=-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Capelle aan den IJssel is ontstaan aan de weg naar Kralingen die Gouda verbindt met Rotterdam. Als klein dorp is Capelle aan den IJssel uitgegroeid tot een middelgrote stad met ruim 65.000 inwoners.

Capelle groeide uit van een klein kerkdorp naar een middelgrote stad met allure. Afwisselende woningbouw, singels, waterpartijen en volop groen kenmerken de stad. Capelle is de dichtstbevolkte gemeente in het Rijnmondgebied met Rotterdam als buurman.

http://www.capelleaandenijssel.nl/over-capelle-aan-den-ijssel/geschiedenis_255/

Capelle aan den IJssel is een plaats en gemeente.
Een gemeente is een groep van woonkernen (dorpen, steden) met het bijbehorende gebied die samen worden bestuurd door een politiek apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze geen stadsrechten hebben is het een dorp, al hebben ze 400.000 inwoners, (Den Haag schijnt ook een dorp te zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of iets een stad is hangt al heel lang niet meer af van stadsrechten (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsrechten). Alleen als je het vanuit de archaïsche definitie bekijkt is Den Haag geen stad. Maar in onze huidige definitie toch zeker wel. Er zijn ook geen vaste inwonertallen afgesproken om iets een stad te noemen of zo... Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad
geen stadsrechten dus een dorp.