Hoe zit het alweer met lage en hoge drukgebied?

Betekende L drukgebied regen of juist H drukgebied regen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

L is lagedrukgebied en daarmee heb je meer regen, H is hogedrukgebied, (rond de evenaar en 60 Graden noorder- en zuiderbreedte. op die plekken warmt de zon de lucht op, warme lucht stijgt op, boven in de atmosfeer is het kouder dus koelt het weer af en gaat het richting 23.5 Graden noorder- of zuiderbreedte. daar daalt het weer neer en daaruit volgt daar dus regen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal heb je met een lagedrukgebied meer regen. Een hogedrukgebied zorgt in de zomer voor zon en in de winter voor kou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland krijg je met een lagedruk gebied meestal regen Echter, het zijn vooral ook de veranderingen in luchtdruk die de regen veroorzaken. Wikipedia heeft een heel aardig stukje over luchtdruk en weerspatronen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lagedrukgebied