Als het gaat om natuurlijk licht (van de zon dus) dan zou het (zonder reflectie via de maan) om ca 1:00 het donkerst zijn.

Maar zoals gezegd reflecteert de maan ook licht, en dat betekent dus dat bij volle maan op dat moment de maan volop schijnt.

Dan heb je ook nog te maken met kunstlicht: overal heb je straatverlichting. Als je in de nacht een paar kilometer buiten de stad bent, niet op een weg waar straatverlichting brandt, dan kan je boven de stad een heel 'aura' van verlichting zien. Dat is vocht en stof in de lucht die wordt verlicht door de straatverlichting.

Al met al: het donkerst is het bij nieuwe maan, in de nacht rond 1:00, buiten bereik van straatverlichting.
13 jaar geleden
ik ben een weteschapper en ik leer er over
het donkerste is om 1 uur in de lente
1:30 IN DE ZOMER