waarom hangt de aarde scheef?

wij hebben op school actief leren en dat onderwerp is everwicht en kringloop en ik wil een paar vragen daar over weten want dat moet bij je verslag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (2)

Waarom ? Is wetenschappelijk niet beantwoord.
Alle planeten in ons Zonnestelsel draaien scheef : Mercurius maar iets meer dan 3° , maar Uranus 97°.
De Aarde schommelt rond de 23,5° ...schommelt ...omdat dit kan variëren op langere termijn : Hoe groter de hoek : hoe groter het verschil in temperatuur tussen Winter en Zomer.
En nu komt het : Het is omdat we een hoekhelling kennen ten opzichte van het rotatievlak ....kennen we seizoenen (moest ze recht staan zou gans het jaar hetzelfde seizoen zijn)
Bijkomende vaststelling : het is ook dankzij die hoekhelling dat onze Maan altijd met dezelfde kant naar onze Aarde draait.

Uranus .....die wel heel veel afwijkt ....probeert men voorzichtig te verklaren door ofwel:- botsing met een heel groot object(planeet) in een ver verleden.
- Scheeftrekking door de zwaartekracht van de grote buren :Neptunus , Jupiter en Saturnus.

Toegevoegd na 18 minuten:
Aarde : (niet bewezen)
-Bij het ontstaan van de Aarde uit samenballing van stof afkomstig uit een protoplanetaire schijf van puin rond de Zon ...(gevolg van de hypothetische Big Bang -niet bewezen).
Dit stof zou niet homogeen zijn en daardoor zouden de schommelingen in de as kunnen verklaard worden.
Een tweede niet bewezen element is het botsen van Theïa , een planeet zo groot als Mars , met de Aarde op het moment dat de Aarde nog half vloeibaar was .
Door die botsing zou er behalve een scheve as ....ook uit het puin dat rond de Aarde werd geslingerd : de Maan ontstaan zijn.
Dus een heel voorzichtige en niet bewezen verklaring.

Toegevoegd na 21 minuten:
Iets over Theïa:link

Toegevoegd na 37 minuten:
Vergelijk Aarde Uranus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk vraag je waarom de aarde niet netjes haaks op haar baanvlak rond de zon tolt. De draaias van de aarde wordt beinvloed door twee oorzaken. De aarde heeft geen ideale gewichtsverdeling. Deze is trouwens ook niet constant. O.a. poolkappen, platentektoniek en convectiestromingen in het gesmolten binnenste zorgen ervoor dat er boven en onder het vlak van de zon niet evenveel massa zit. Je kan het voorstellen als een halter met aan de uiteinden verschillende gewichten. De gravitatieinvloed van andere hemellichamen, vooral van de zon en de maan, op deze verschillende massa's is dus boven en onder het vlak verschillend. Gevolg; de bol wordt "scheef" getrokken tot dit verschil wegvalt. Nu weet je ook welke helft het "zwaarste" is. Als de gewichtsverdeling verandert, zoals bij een zware aardbeving of de aanleg van een immens stuwmeer, heeft dit onmiddellijk meetbare gevolgen op de draaisnelheid en de hellingshoek t.o.v. het baanvlak.
Verder zitten de andere hemellichamen ook niet in een perfect vlak. Dus wordt er ook "onder en boven" niet netjes even hard "getrokken". Vanaf zijn ontstaan heeft de aarde ook fiks wat dreunen gekregen. Die brachten de bol ook uit zijn evenwicht.
Als de aarde een perfecte bol met ideale gewichtsverdeling zou zijn terwijl de aantrekkingskracht netjes in één vlak zit, zouden er geen stabiliserende invloeden zijn. Theoretisch zou de rotatieas dan willekeurig zijn.