word land met eb of met vloed gemeten?

als een land gemeten word (oppervlakte of kustlengte) word dat dan gedaan met eb of met vloed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het wordt gemeten op basis van een vaste waterstand, genaamd NAP

Toegevoegd na 2 minuten:
http://home.tiscali.nl/~wr2777/NAP-niveau.htm

Het nulniveau van het NAP (Normaal Amsterdams Peil) is gelijk aan het nulniveau van het AP (Amsterdams Peil). Het nulniveau van het AP is in 1683 in opdracht van burgemeester Hudde van Amsterdam vastgelegd. Hij liet acht grote, witmarmeren stenen inmetselen in acht sluizen in de dijk langs de zuidzijde van het IJ. Op deze stenen van Hudde was een horizontale groef aangebracht op zeedijkshoogte, zijnde 9 voet en 5 duim (2.676 m) boven het stadspeil (Amsterdams Peil of AP). Uit dagelijkse metingen van de eb- en vloedhoogte in het IJ bij de Haarlemmersluis, uitgevoerd in 1683-1684, bleek het stadspeil van Amsterdam (AP) vrijwel samen te vallen met de gemiddelde zomervloedstand (dus niet het gemiddeld zeeniveau) van het IJ bij Amsterdam. De gemiddelde vloed op het IJ bleef slechts 1,8 mm beneden het stadspeil. Het stadspeil (AP) was dus zeer waarschijnlijk bedoeld als de gemiddelde vloedhoogte op het IJ. De definitie van het AP (later NAP) luidt vanaf 1683 tot heden: 9 voet en 5 duim beneden het merk op de dijkpeilstenen van burgemeester Hudde. De acht dijkpeilstenen lagen in één waterpas vlak. Op die manier was het AP gefixeerd.