Waarom heet een jaar een jaar??????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo weet ik ook nog wel wat vragen:
Waarom heet een eeuw een eeuw?
Waarom heet een maand een maand?
Waarom heer een dag een dag?
Waarom heet een uur een uur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dezelfde vraag als: 'Waarom heet een computer een computer of een bord een bord, of een stoel een stoel. HET IS GEWOON ZOALS HET IS. Woorden zijn lang geleden bedacht en daar is niet echt een reden voor

Antwoorden (6)

Een jaar heet ook wel een Annum.
Annum (Latijn voor jaar; afgekort a) is een eenheid voor tijd, die in de geologie en astronomie gebruikt wordt. Een annum is gelijk aan een jaar, de tijdspanne die de Aarde nodig heeft om een maal haar baan om de Zon te voltooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onl. jār ‘jaar’ [10e eeuw; W.Ps.]; mnl. iar [1200; CG II, Servas], meestal jaer; nnl. jaar! Zo is het gekomen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om elkaar te kunnen begrijpen hebben we woorden verzonnen voor begrippen en zaken. Zelfstandige naamwoorden dus.
Iedereen weet wat er bedoeld wordt met het begrip jaar, een tijdsspanne nl die de aarde nodig heeft om 1 rondje rond de zon te draaien.

Welke naam aan een begrip gegeven wordt is onbelangrijk, slechts belangrijk is voor onderlinge communicatie dat we allen hetzelfde woord (woorden in meervoud soms) voor een begrip gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oud Nederlands-Frankisch: iär.
In het Oudsaksisch en Germaans: jär
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien komt het uit het Avestisch waarin yär jaar betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Avestisch is één van de vele Indo-Europese talen, die allen wel het woord jaar kennen of kenden. De herkomst moet nog daarvoor liggen en niet in één van die talen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, 8e eeuw voor Christus vind ik oud genoeg hoor!
Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste vertakkingen van de IE-taalgroep ontstonden al zo'n 6 tot 7000 jaar geleden. 8e eeuw vC is in dat opzicht relatief jong dus. Nee, "jaar" gaat veel verder terug dan dat.
Deze vraag is eigenlijk niet duidelijk te beantwoorden, daar het woord "jaar" al heel oud is. Alle Indo-Europese talen kennen (oorspronkelijk) dit woord wel in één of andere vorm.

Het is mogelijk afgeleid van het Indo-Europese woord "ye", wat "gaan" betekent. Ik denk in de zin van "het voorbij GAAN van de tijd", of een "(rond)gang", of iets dergelijks.