Warom word de aardbeving vandaag in japan een naschok genoemd?

het is bijna een maand geleden dat de grote aardbeving japan heeft getroffen.
hoe lang blijven de aardbevingen naar een grote aardbeving een naschok heten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De hoofdbeving is de eerste zware schok in een gebied. Als kort na deze hoofdbeving in de betreffende regio weer bevingen plaatsvinden die minder sterk zijn, worden die naschokken genoemd. ”Om die naschok zo te kunnen noemen, moet die een sterkte hebben die maximaal één magnitude lager is dan de hoofdschok”, aldus Dost.

Is de eerste beving bijvoorbeeld 5 op de schaal van Richter en de tweede 3.9, dan is de tweede schok dus een naschok. Is de sterkte echter bijvoorbeeld 4.5, dan wordt het een nieuwe hoofdschok genoemd. Er is overigens nog een andere term die we van Dost leren: een zwerm bevingen. Wat dat is, legt hij uit: ”Als er meerdere schokken zijn van dezelfde magnitude, dus als het maar blijft doorrommelen, dan spreek je van een zwerm aardbevingen. Een zwerm bestaat uit meerdere krachtige bevingen die lang na elkaar in de tijd plaatsvinden.”

Toegevoegd na 1 minuut:
Bernard Dost; een 'aardbevingsdeskundige' van de afdeling seismologie van het KNMI
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valentijnraw, daarin moet ik je gelijk geven. Is inderdaad logischer.

Andere antwoorden (1)

Het duurt een hele tijd voor de aarde daar weer tot rust komt. Diep in de aarde zijn ook allerlei brokken verschoven en holtes ontstaan. Alles moet weer in evenwicht komen. Als je een bouwwerk van houten blokken uit een blokkendoos laat instorten gebeurt dit ook. Door trillingen verschuift er lang nadat dit gebeurd is ineens nog iets of stort er iets nog verder in. Als je het allang niet meer verwacht hoor je dan ineens het geluid daarvan.