Ja, sinds kort wordt er weer olie gewonnen in Schoonebeek (Drenthe). Door de hoge olieprijs en nieuwe manieren om olie uit de grond te halen is het weer rendabel om de ja knikkers weer op te starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf het eind van de jaren veertig tot 1996 werd er aardolie gewonnen door de NAM in het Drentse grensdorp Schoonebeek met behulp van jaknikkers. Het olieveld werd in 1943 door Shell ontdekt. Ook in West-Nederland, ongeveer op de lijn Wassenaar - Alblasserdam, werden een aantal olieveldjes aangeboord. De productie van ruwe binnenlandse olie bereikte in 1965 een top met 2,5 miljoen kubieke meter, daarna werd het ieder jaar minder. In 1996 werd de productie na 250 miljoen vaten gestopt omdat de olie te stroperig en daardoor moeilijk winbaar was. De kosten liepen hoog op, terwijl de olie slechts 10 dollar per vat opbracht.

Vanaf 2010 is het olieveld heropend. Nu de olieprijs enorm gestegen is, gaat de NAM met behulp van nieuwe technieken weer olie oppompen in Schoonebeek. De NAM zal horizontale, in plaats van traditionele verticale, boorputten slaan. Bij horizontale putten is er veel meer contact met de oliehoudende laag. Verder zal stoom worden geïnjecteerd waardoor de taaie olie vloeibaar wordt. Voor de herontwikkeling van het olieveld zullen in totaal 73 putten worden aangelegd, waarvan 25 voor de injectie van stoom. De NAM verwacht de komende 25 jaar 120 miljoen vaten ruwe olie uit het veld te gaan produceren, dat is gemiddeld 5 miljoen vaten per jaar. De oude jaknikkers worden daarbij niet meer gebruikt.

Daarnaast wordt nog steeds een kleine hoeveelheid olie in het westen van Nederland en op het Nederlands Continentaal Plat gewonnen. De productie in West-Nederland lag in 2008 op ongeveer 1000 m³ per dag. De NAM maakte in 2008 ook bekend dat andere 'oude' olievelden daar in de toekomst zullen worden heropend. Andere oliemaatschappijen[5] met concessies op de Noordzee zijn eveeens bezig de oliewinning weer op te starten. Naar verwachting zullen er in Nederland nog 20 tot 30 jaar lang 120 miljoen vaten kunnen worden geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland was er vroeger enige oliewinning in Zuid Holland en Drenthe (Wassenaar , Schoonebeek) en maximum 1 miljoen vaten per jaar uit de Noordzee.
Op het hoogtepunt kon Nederland tot bijna 8% van zijn oliebehoefte voldoen.
Op de Noordzee na is alles daarna stilgevallen omdat de oliewinning te duur , de opbrengst te gering , de kwaliteit te inferieur en de olie te stroperig wordt op hogere temperatuur (boven O°C)
Dit jaar heet men de productie in Schoonebeek weer opgestart omdat de olie heel duur is (tot 150 $ per vat = ong. 160 liter ruwe olie) en omdat men een alternatief heeft voor die ouwe ja-knikkers door nieuwe technologieën . Men hoopt zo een op termijn jaarlijks een 6 miljoen vaten boven te halen (Noordzee inbegrepen) en dat voor een periode van 25 jaar.
Is dat veel? In gans de wereld worden vandaag bijna 100 miljoen vaten per dag verbruikt. Dus zo’n 0,00015 % van de jaarlijkse wereldverbruik zou in NL geproduceerd worden.De wereld zou bijna anderhalf uur per jaar kunnen teren op Hollandse olie.

Toegevoegd na 27 minuten:
Mijn oliebronnen: