Naar aanleiding van de aardbeving in Japan denk ik?

Schollen en platen zijn stukken aardkorst tussen de breuken van de aarde. Ze drijven op heel heet magma.

http://archief.bc-enschede.nl/wgrassroots/vakken/aardrijkskunde/aardebeeft1103/2hv4g_0304/vanurk_dekinkelder/watzijnschollenenplaten.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
nog duidelijker op Wikipedia

Platentektoniek, plaattektoniek of schollentektoniek is de wetenschappelijke theorie die zowel de geografische ligging van continenten, oceanen, gebergten en andere structuren in het aardoppervlak verklaart, als een verklaring vormt voor geologische structuren in de aardkorst en de plek waar aardbevingen en vulkanisme voorkomen. Volgens de theorie is de lithosfeer (de buitenste, gemiddeld ongeveer 100 km dikke laag in de Aarde) verdeeld in tektonische platen of "schollen", die onafhankelijk van elkaar over het aardoppervlak bewegen. De beweging wordt aangedreven door stromingen in de onderliggende asthenosfeer. Hoewel de asthenosfeer niet vloeibaar is, heeft ze een relatief lage schuifsterkte waardoor ze op geologische tijdschaal als een vloeistof kan stromen.[1]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Platen die de aardkorst vormen. Een soort puzzelstukjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een soort platen die kunnen bewegen en een aardbeving kunnen veroorzaken.

schollen kunnen ook platte vissen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die schollen (vis) , noemen we in Vlaanderen toevallig ook platen (maar geen tektonische)
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/plaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan niet in de categorie aardrijkskunde ;-)
Schollen of platen zijn in de geologie grote stukken aardkorst (in de lithosfeer (buitenste aardlaag)) die één geheel vormen : sommigen zijn zo groot als een continent anderen zo groot als een land. Wie op zo'n schol woont is vrij goed beschermd voor aardbevingen ... er zijn hoogstens een paar secundaire barstjes in (Nederland en Vlaanderen ) liggen op de Europese schol (tektonische plaat) , met de omgeving van Oudenaarde en in Nederlands Limburg de buurt van Roermond en Sittard een paar kleine barsten , gebieden waar kleine aardbewegingen voorkomen.
Op de rand van de grote platen zijn grote breuken aanwezig : het is daar waar die breuken zijn dat er veel vulkanisme is en kans op grote aardschokken.
Dat komt omdat die schollen bewegen met iets meer dan 3cm per jaar. op een gegeven moment kunnen schollen op elkaar botsen of over elkaar schuiven ....en dan is het koekenbak.
Grote platen (schollen) , met daarop dikwijls land bewegen zich zo dat over een afzienbare tijd ( enkele honderden miljoenen jaren) alle platen naar elkaar toegegroeid zullen zijn en dat we weer een supercontinent zullen krijgen.
Sedert het ontstaan van de Aarde is dat al 7 , misschien 8 keer gebeurd.
De schollen kunnnen naar mekaar schuiven convergerend) of van mekaar weg (divergerend).
De plaat waarop wij ons bevinden verplaatst zich convergerend naar het Noordoosten...zo zal Amstedam binnen 5 miljoen jaar ongeveer op de plaats liggen waar nu Hamburg ligt. Amerika is zich daarentegen nog steeds van ons weg aan het verplaatsen (divergerend)
Waar schollen over elkaar schuiven (subductie) en er is een vertikale beweging van en de uitstulping en de watermassa (als het in de zee gebeurt) , die verantwoordelijk is voor tsunamies (maar dan moet de kracht wel groot genoeg zijn)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe schollen botsen of over elkaar schuiven: tekening :