waarom geeft de ene aardbeving in zee wel een tsunami en andere weer niet?

in NZ waren ook 2 pittige aardevingen maar daar heb ik niets gehoord over een tsunami.
hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een zeebeving is een aardbeving die gebeurt in de aardkorst op een plaats waar een zee of oceaan is .Die beving kan diep of aan de oppervlakte (van de aardkorst) gebeuren.
Zoals de meeste aardbevingen , komen de bevingen vooral voor op de randen van tektonische platen . Die platen zijn soms zeer groot (soms zo groot als een continent ) Wanneer de verschillende platen tegen elkaar botsen of wanneer de ene over de andere schuift kan het gebeuren dat er een verticale uitstulping van een plaat ontstaat. Dat gaat meestal gepaard met hevig vulcanisme.
Omdat platen groot zijn gebeurt de verschuiving ook op verschillende plaatsen en op verschillende momenten : nu ook : Er waren vorige week al aardbevingen in Japan ,op De Fillipijnen , op Tai wan en gisteren nog twee in Zuid China ...en er zullen er waarschijnlijk nog komen , wanneer die op dezelfde plaats gebeuren noemt men ze naschokken.
Of er nu een tsunami zal ontstaan is nog steeds niet te voorspellen : de kracht moet groot genoeg zijn en de gedragingen van het water moet ook juist tegenvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een tsunami krijg je bij een zeebeving, door de trilling van de zeebodem wordt een golf opgewekt. En dan hangt het van de diepte en het verloop van de zee(bodem) af of dit een tsunami kan worden of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige zeebevingen komt de zeebodem plots iets omhoog en wordt de zeespiegel terplaatse omhoog gedrukt. Dit resulteert in een tsunami. Ook kan er een onderzeese aardverschuiving door een zeebeving te gevolge hebben, ook dan volgt er een tsunami. In alle andere gevallen vinden er geen tsunami's plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het kracht van de aardbeving en andere factoren zoals diepte,...