Is er een plek op de wereld waar alle tijd bij elkaar komt?

En waar dus helemaal geen tijd is?

Aangezien alle lijnen van die tijdzones horizontaal lopen en dus op 1 punt bij elkaar komen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke foto
van imvu of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx... :D ja klopt, van IMVU :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgensmij bedoel je op aarde, niet in de wereld.
Of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is het verschil, das toch hetzelfde, aarde of wereld. Lijkt mij gewoon een syniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry synoniem...

Het beste antwoord

Tijdzones zijn sowieso iets kunstmatigs. In feite zou het 12 uur moeten zijn op het moment dat de zon het hoogste punt aan de hemel heeft bereikt. Maar dat zou betekenen dat het bijvoorbeeld in Den Haag twee tot drie minuten later 12 uur wordt dan in Utrecht, en da's niet handig.

Daarom hebben we afgesproken, dat we 24 lijnen van noord naar zuid over de aarde trekken. Alle punten die tussen twee van die lijnen vallen, gebruiken dezelfde kloktijd. Ga je over een lijn heen, dan wordt het een uur vroeger of later. Zit je precies midden tussen twee van die lijnen, dan zou je de "echte" tijd moeten hebben - dat wil zeggen, om 12 uur staat de zon op het hoogste punt.

Dat systeem was toch weer niet helemaal handig, want het kon betekenen dat jouw buurman net aan de andere kant van zo'n lijn woonde, en dat het bij hem dus een uur eerder of later was dan bij jou. De lijnen zijn daarom aangepast aan de grenzen van de landen. En in sommige gevallen hebben landen ervoor gekozen dezelfde tijd te gebruiken als een belangrijk buurland, zelfs als dat betekende dat ze daardoor verder van de "echte" zonnetijd zouden afwijken.

Goed, tot zover het systeem van de tijdzones.

Al die 24 lijnen die van noord naar zuid over de aarde zijn getrokken (met hier en daar wat "wiebels" zoals hierboven beschreven, komen natuurlijk op de Noordpool en op de Zuidpool bij elkaar. Op die twee plekken heb je dus geen tijd volgens onze klok.

Da's ergens ook wel logisch. Neem bijvoorbeeld de Noordpool. In de zomer is de zon daar continu boven de horizon, het wordt nooit nacht. Sta je op de Noordpool, dan zie je de zon rondjes om je heen draaien, op constante hoogte boven de horizon. Zoiets als "zonnetijd" heeft dan geen betekenis. In de winter geldt hetzelfde, maar dan is het continu nacht, omdat de zon de hele tijd onder de horizon zit. ook dan heeft "zonnetijd" geen betekenis.

Het antwoord op je vraag is dus: er zijn twee van die plekken, namelijk de Noordpool en de Zuidpool.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou denken op de Noordpool en Zuidpool
fremar
13 jaar geleden
de evenaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De tijdszone geven alleen maar weer op welk punt je je klok instelt. Niet of er al dan geen tijd is. Zo is er dus ook geen plaats waar geen tijd is.

Wel is het op het absolute noorden en absolute zuiden moeilijk te zeggen welke tijdzone het is. Zeker aangezien de zon de regelmatig niet onder of boven de horizon gaat. Tijd zoals wij dat in dagen meten is dan minder relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of geen plaats waar wel tijd is