Mumbai ligt aan de westkant van India, Hydrabaid ligt veel meer in het binnenland en aan de oostkant van India. In Mumbai valt veel meer neerslag, omdat het dicht bij de kust ligt en (zoals je misschien weet) 'wind van zee brengt regen mee'.
Op de klimaatpagina van India in Wikipedia vind je meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
India kent veel microklimaten en is bovendien heel sterk onderhevig aan de moesson winden en aan de invloed van de Himalaya
Bombay ligt aan de Westkust : die is heel onderhevig aan de westelijke en zuidwestelijke zeer natte moessonwinden , maar is tevens het hele jaar regenachtig.
In tegenstelling tot tropisch Afrika , dat een droog en een nat seizoen kent , heeft India 4 seizoenen ,waarbij de Zomer , de moessontijd is.
Hyderabad ligt in de Pradesh en kent een uitgesproken droog en nat seizoen zoals in Afrika : Tijdens de moessonperiode (met westenwinden) is het er nat ,maar in andere perioden overheerst noorden en noordoostenwind en die is droog , de omgeving is daardoor steppe-achtig. In de winter is die wind aanvankelijk ,komende van de Himalaya vrij koel ,maar door de afstand over land is die op zijn beurt al genoeg opgewarmd.
Er zijn heel veel locale toestanden ,door de omgevende bergen die beschutting geven voor wind (ik vermoed dat hyderabad , zo’n beschutte plaats is)
In India heerst woestijnklimaat , sub-polair klimaat ( Noord-Sikkim) tot tropisch en sub tropisch klimaat in alle vormen.