Een gebied waar de luchtdruk relatief hoog is.

zie hier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogedrukgebied

Toegevoegd na 1 minuut:
meer als 1030 Hpa dacht ik:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hogedrukgebied Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een hogedrukgebied of ook wel anticycloon is een gebied waarin de luchtdruk op zeeniveau hoog is ten opzichte van de omgeving. Dit in tegenstelling tot een lagedrukgebied, waarin juist relatief lage barometerstanden worden gemeten. Het symbool voor een hogedrukgebied is de letter H, ze worden op weerkaarten aangegeven om te bepalen waar een hogedrukgebied zich bevindt, ze worden altijd in de kern van een hogedrukgebied weergegeven waar de luchtdruk het hoogst is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogedrukgebied
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lagedruk gebeid is een gebied waar de luchtdruk laag is dit komt omdat het er vaak warm is, de lucht stijgt op als het warm is met als gevolg: een lageluchtdruk gebied. Deze warme lucht koelt af als het hoger en hoger komt, koele lucht daalt met als gevolg dat er een hogeluchtdruk gebied ontstaat. op de afbeelding van de link zie je waar de hoge en lage luchtdruk gebieden zich bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hogedrukgebied kent hele warme temperaturen veroorzaakt in de evenaar. Deze hogedrukgebied is dus warme winden. Als die warme winden zich voegen met andere winden kunnen er orkanen ontstaan.
Als het warme wind in aanraking komt met koude wind dan ontstaan er wolken en vervolgens regen. Dit komt doordat het warme wind de koude wind overstijgt,dus het warme wind is lichter,overlapt de koude ,komen in aanraking en er ontstaan dan wolken en dan stormen en daarna regent het hevig.

deze gebieden vind je dus vooral in de subtoriale minimum en in de subtoriale maximum(dicht bij de evenaar).

Lagedrukgebieden zijn in het equatoriaal minimum en de equatoriaal maximum( noordpool en zuidpool) en het voert koude winden richting de evenaar.