Is het binnenlandse migratiesaldo van Nederland positief of negatief?

Toegevoegd na 21 minuten:
Volgensmij begrijpen jullie het niet helemaal.

Ik bedoel binnenlands. Dus we hebben 12 provincies.

Is het binnenkomend aantal mensen meer dus positief dan de mensen die de provincie verlaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is een poosje wat gedaald, met name omdat steeds meer Nederlanders als ratten het zinkende schip begonnen te verlaten en binnenkomen bijna onmogelijk was, maar inmiddels heeft Nederland weer een positief migratiesaldo.

Toegevoegd na 43 seconden:
De tijdelijke daling was met name aan het begin van deze eeuw, In 2008 was het saldo weer 'hersteld' in een positief cijfer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er maar aan hoe je positief of negatief
definieert.

Migratiesaldo:
Het verschil tussen het aantal mensen dat het land inkomt (immigratie) en het land verlaat(emigratie).
Is het positief dan is er sprake van een vestigingsoverschot, anders is sprake van een vertrekoverschot.

In procenten van het aantal inwoners ligt dat saldo over het algemeen dicht bij nul, maar kan van jaar op jaar sterk fluctueren onder invloed van het vreemdelingenbeleid, economische conjunctuur en bouwactiviteiten per gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnenlandse migratie heeft betrekking op mensen die in een land van een regio/gebied naar een andere regio/gebied trekken.

Omdat mensen die in Nederland van het een gebied naar een ander gebied trekken het land niet verlaten, zal op nationaal niveau (totaal van alle regio's) dit saldo per definitie altijd gelijk aan nul zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Lijkt me logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, jij snapt het gelukkig! +