waarom zijn de maan en zon groter als ze aan de horizon staan dan als ze recht boven je zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

De zon eb maan draaien om de aarde. In een ovaal. Dus overdag staan ze dichterbij dan in de avond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de afstand. Als ze bij de horizon hangen dan zijn ze heel dicht bij de aarde. Als ze hoog in de lucht hangen weer niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon en maan lijken aan de horizon groter evenals aan de evenaar, dit is echter maar een optische illusie.

bijgevoegde link legt het uit, maar is wel in het engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
mee eens, +
ik vind het nog steeds lastig te geloven maar als je de "maat" van de maan neemt met iets dat vast is, bijv de breedte van een aantal vingers met uitgestrekte arm, zie je inderdaad dat hij even groot blijft, al vertellen je ogen je iets anders
Er zon dus wel degelijk momenten dat de zon dichterbij de aarde staat. Want de aarde draait in een ellips om de zon. Wil je er meer over lezen en jawel in het Nederlands zie dan onderstaand link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Maan lijkt groter wanneer hij vlak boven de horizon staat. Hetzelfde geldt overigens voor de Zon. We nemen als voorbeeld de Maan (het is lastiger om naar de Zon te kijken). We weten dat het om een illusie gaat, omdat we de diameter van de Maan op verschillende hoogtes aan de hemel kunnen meten. Dit effect verdwijnt in dat geval volledig .

Dit proces speelt zich dus af in onze hersenen. Een onomstotelijk juiste verklaring is (nog) niet bekend. Een mogelijke verklaring waarom de Maan groter lijkt wanneer deze vlak boven de horizon staat, is dat je hem in dat geval kunt vergelijken met voorwerpen op Aarde, zoals bomen en gebouwen. Wanneer de Maan hoog boven de horizon staat, heb je dit effect niet, zodat je de grootte van de Maan nergens mee kunt vergelijken. Je hersens vragen zich hierdoor ook niet af hoe groot die Maan nu in werkelijkheid is. De Maan wordt dan ook niet geassocieerd met een aards voorwerp.

Figuur 1: Als de Maan hoog aan de hemel staat menen onze hersens dat deze dichtbij staat en dus kleiner moet zijn. Als de Maan laag boven de horizon staat, menen onze hersens dat deze verder weg staat en dus in werkelijkheid groter is.