Ja. Bij de mijnen in Limburg waren ze al een stuk op weg, maar erg ver zijn ze niet gekomen. Elk land is eigenaar van alles onder zijn oppervlak. Vele landen zijn daar erg rijk van geworden. Bij de kern kunnen we niet komen en we hebben er ook niets te zoeken, misschien verandert dat nog wel een keer.
13 jaar geleden
De diepte is naar mijn mening niet zo van belang omdat het nog eeuwen kan duren voordat we eventueel richting kern kunnen komen maar de hoogte is belangrijker omdat vliegtuigen in "ons" luchtruim binnenkomen maar tot hoe hoog is dat want gaan satellieten ook door ons luchtruim en zijn sterren boven nederland ook van ons ?
13 jaar geleden
Ik heb dat proberen na te trekken in rapporten over internationaal recht en zeerecht. Ik denk niet dat ze daar weten of de Aarde een kern heeft.
Tot nog toe heeft men ergens in Siberië , met een boor in superzachte materie een boorgaatje gemaakt tot op bijna 11 km.
De Aardkern bevindt zich op bijna 6000 (midden) km diepte , met een temperatuur van om en bij 6000°C.
Momenteel stelt zich die vraag dus nog niet.
Er zijn wel enkele disputen geweest tussen Canada en de Verenigde Staten rondom een verlaten kopermijn . Dat is juridisch beslecht.
Een tweede dispuut is er tussen Suriname en Guyana rondom aardoliewinning , maar hier gaat het om betwiste grenzen. Noorwegen en Rusland over exploitatie van de Ijszee.(bijgelegd)
Maar eigenlijk is het een interessante vraag in bredere context. Bijvoorbeeld wat gebeurt tussen Syrië en Turkije :De Turken zijn een stuwdam aan het bouwen voor water en elektriciteitsvoorziening .... het tapt daarbij rivieren af in onder andere Syrië , al waar de waterstand zeer laag geworden is ...en dreigt alle schaarse landbouwgronden en watervoorziening teniet te doen en de grond dreigt woestijn te worden. Het internationaal recht is daar nu wetten rondom vergelijkbare problematiek aan het maken.
Ik vermoed dus als het probleem zich stelt , zal het wel op de agenda komen.