Wat is het klimaat in curacao en welke taal spreken ze daar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
de talen op Curaçao Papiaments en Nederlands
en ook nog een beetje Engels

Antwoorden (3)

Bevolking en taal op Curacao
Bevolking van Curacao

Tegenwoordig zijn er zo'n 150 duizend inwoners op Curacao. Dit is lang niet altijd zo geweest. Voordat de Shell raffinaderij op het eiland kwam, woonden er ca. 15.000 mensen op het eiland.

De bouw van de Shell raffinaderij heeft Curacao een enorme economische impuls gegevens. Hierdoor is ook de bevolking explosief toegenomen. Zelf op Bonaire en Aruba was dit te merken.

De oorspronkelijke inwoners van Curacao zijn indianen. Zij zijn via het vasteland van Zuid-Amerika op het eiland terecht gekomen. Inmiddels zijn de indianen, zoals op vele plaatsen, niet tot nauwelijks aanwezig op het eiland. Een groep die nog wel veel te zien is in het straatbeeld zijn de afstammelingen uit Afrika. Zij zijn tijdens de Nederlandse veroveringen naar Curacao gebracht. Inmiddels vormt deze groep het grootste deel van de bevolking van het eiland.

Taal van Curacao
De officiële taal op de Nederlandse Antillen is Nederlands, zo ook op Curacao. Er zijn echt veel mensen die Nederlands niet of niet voldoende beheersen op Curacao. De oorzaak hiervan is onder andere dat er ook veel Engels wordt gesproken, maar vooral de tweede ‘officieuze' taal: het Papiamento. Vrijwel alle inwoners van het eiland spreken Papiamento. Papiamento kent zelfs een officiële spelling en wordt steeds belangrijker voor de bewoners van Curaçao.

Papiamento is ontstaan uit het Spaans, Engels, Nederlands, Frans en een beetje Afrikaans. Papiamento is afgeleid van het werkwoord Papia, dat praten betekent. Inmiddels is gemengde taal uitgegroeid tot de grootste van de Antillen.

bron: Landen.specials

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan nog je vraag over het klimaat

Het klimaat van Curaçao
Curaçao heeft een tropisch savanneklimaat (type Aw volgens de Köppen-Geiger classificatie). De temperaturen zijn vrij constant over het hele jaar. .

Regen
Op jaarbasis valt er in totaal ruim vijfhonderd millimeter.

Zon
Curaçao is een zonnig eiland met een gemiddeld aantal zonne-uren per dag van ruim acht uur.

bron: Landen. Specials
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring:

Het is hier vrijwel altijd warm en het koelt 's avonds niet echt af zoals je in NL gewend bent.. Een vestje is bijvoorbeeld echt niet nodig.. Dit jaar (afgelopen jaar) is er echter een uitzondering geweest op de regel en heeft het heel veel geregend! De straten zijn kapot gegaan, huizen zijn ondergelopen en mensen hebben veel schade opgelopen :(
Maar goed, zoals ik zei, dat was een uitzondering! (beetje jammer voor de mensen die toen net een vakantie hadden geboekt :p) Normaal gesproken schijnt het zonnetje heerlijk en is de temperatuur rond de 30 graden.. Lekker tropisch! =D

Hoewel de officiële taal Nederlands is, moet je niet raar staan te kijken als mensen je niet begrijpen.. Ze spreken namelijk voornamelijk Papiaments.. Curacao is een multicultureel eiland, dus je zult inderdaad ook veel Spaanstalige mensen treffen (Colombianen, Jamaicanen, Venezolanen)...

Als je dit vraagt omdat je twijfelt om het eiland te bezoeken, zou ik zeggen: zeker doen! Van de ene kant een stukje Nederland, van de andere kant een totaal andere cultuur met andere gewoonten, gebruiken en keuken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klimaat: een tropisch klimaat (droge tropen) met noord-oostpassaat die overwegend uit het oosten waait (omdat de wind al zo'n enorm eind over zee geblazen heeft en weinig weerstand ondervindt, gaat de wet van Buijs Ballot niet helemaal op).

Taal:
Nederlands en Papiamentu zijn beide de officiele talen van Curacao. Deze talen worden beide op de basisschool onderwezen. Verder wordt er veel Engels en Spaans gesproken en is er een aardige Chinese gemeenschap.

Er is trouwens een klein verschilletje tussen het PapiamentO van Aruba en het PapiamentU van Curacao: je schrijft bepaalde dingen anders. Ze hebben een eigen grammatica en een eigen woordenboek. Waar kleine eilandjes groot in kunnen zijn.