zwerfkeien van de ijstijd komen die omhoog uit de aarde omdat de aarde heel snel in het ronde draait, toch!!bommen van de 2e WO komen die ook omhoog?

wil graag weten als zon bom valt van zon hoogte kan die dan meer dan 5m de grond in slaan want wellicht komen die ook weer omhoog? Als ik dus dieper dan 5m ga graven kan dat wellicht wel voor problemen zorgen, toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nou het kan inderdaad maar die bommen zijn nu wel aardig verrot hoor en zullen soms niet eens meer werken.maar het kan inderdaad.die komen niet in 70 jaar omhoog hoor:).als je een bom dropt en 5 meter de grond in boort en dan niet eens ontploft??denk je dat die uberhaubt ontploft?:P duitste troep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwerfkeien komen niet uit de aarde omhoog hoor, die zijn op hun plaats terecht gekomen door het smelten van landijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwerfkeien komen echt niet omhoog doordat de aarde draait, hoor. Als dat zo zou zijn, zouden jij en ik wegvliegen.

(Je kunt dat proberen in de draaimolen op de kermis, of op dat ding dat ronddraait en waar je over het ronddraaiende vlak kunt lopen, als je wilt - geen idee hoe dat heet. Hoe dan ook, nabij het midden word je maar een heel klein beetje naar buiten geduwd. Hoe meer naar buiten je komt, hoe harder je naar buiten wordt geduwd. Ofwel: jij wordt meer naar buiten geduwd dan die zwerfkei, want jij bent verder van het midden van de aarde verwijderd dan die zwerfkei.)

Zwerfkeien komen dus niet omhoog - tenzij de grond door andere oorzaken in beweging wordt gebracht, maar da's een ander verhaal.

Als zwerfkeien niet omhoog komen, doen vliegtuigbommen dat ook niet.

Verder: sommige vliegtuigbommen zijn op meer dan vijf meter diepte gekomen zonder te ontploffen. Maar er zijn ook vliegtuigbommen die minder diep kwamen. Die liggen dan om slechts anderhalve meter diepte of zo.

Bij ProRail is zelfs een Manager Niet-Ontplofte Explosieven in dienst. Die gaat over vliegtuigbommen die af en toe worden ontdekt bij graafwerkzaamheden.

Dus het maakt niet uit hoe diep je gaat graven. Als jij nu *dieper* gaat graven dan je voorgangers, heb je altijd kans dat je een vliegtuigbom tegenkomt.

Als je voorgangers hooguit tot 30 cm diep hebben gegraven, kun jij dus bij wijze van spreken al een bom tegenkomen als je 40 cm diep gaat graven. Als je voorgangers tot vijf meter zijn gegaan, zul jij de eerste vijf meter geen bom tegenkomen - maar op 5,20 meter diepte zou er zomaar eentje kunnen liggen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee. Dat zie je helemaal verkeerd. Zswerfkeien komen naar boven dankzij erosie danwel bouw werkzaamheden, maar niet door het draaien van de aarde.

Dieper dan 5 meter graven kan niet meer of minder kwaad dan een meter diep graven. Vraag ius natuurlijk, waarom zou je uberhaupt naar 5 meter diepte willen graven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De middelpuntvliedende kracht van de aarde is natuurlijk enorm, maar alles wat er op ligt, draait in het zelfde tempo mee, dus nee, dat verschijnsel hebben we geen last van.

De reden dat dingen die (diep) begraven liggen op een gegeven moment toch aan de oppervlakte komen, is in de regel dat de aardlagen die het bedekken langzaam maar zeker afslijten. (Erosie) Of zelfs grotendeels afgegraven worden. Zo komen na miljoenen jaren ineens dinosaurusbotten aan de oppervlakte, bijvoorbeeld.

Maar zwerfkeien liggen in de regel niet zo diep, maar zijn eigenlijk vanaf het begin redelijk aan de oppervlakte geweest. Vleigtuigbommen zijn van nog vele recenter, dus die komen al helemaal nog niet omhoog. Die vinden we vaak pas als we gaan graven, bij bouwwerkzaamheden bijvoorbeeld.

Je kunt natuurlijk proberen zo diep te gaan graven, maar de verloren vliegtuigbommen zijn niet in zo grote getale verspreid dat de kans dat je er op eentje stuit erg groot is. En mocht je ineens op iets stuiten, dan zal het maar zelden spontaan ontploffen. Wel even meteen de explosievenopruimingsdienst bellen, voor de zekerheid.