Wat is het kleinste land dat alleen aan nog kleinere landen grenst

Het grootste land dat alleen aan nog grotere landen grenst weet ik al: Mongolië, volledig ingesloten door Rusland en China.
Maar wat is nou het kleinste land dat omsloten wordt door landen met een kleinere oppervlakte?

Toegevoegd na 48 seconden:
En dus geen eilandstaat!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit weer die NatGeo-quiz?

Het beste antwoord

Dit is een vraag die elke kant uit kan.
Het mag geen eiland zijn ....maar u heeft niets geschreven dat het land maar 1 buur mag hebben.
Zonder het zeker te weten ga ik op mijn intuïtie af.
Ik zal een landje noemen met niet a te veel buren.
Nicaragua : met kleinere buren Costa Rica en Honduras.
Maar zekerheid over het 'kleinste' heb ik niet hoor.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nica is ongeveer 138.000 km²
De buren zijn Hond: 112.000 en Costa :51.000
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ken de wereld niet goed genoeg om een land buiten Europa te noemen. In Europa is er denk ik niet één die alléén aan kleinere landen grenst. België zou het geweest kunnen zijn als ze niet aan Frankrijk hadden gegrenst. Want België grenst aan Luxemburg, en dat is één van de kleinste Europese landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heb je het dan niet over een klein land, maar over een niet al te groot land. Zoek dus op een deel van de aarde waar veel relatief kleine landen bij elkaar liggen. Mag het ook niet aan een zee of oceaan grenzen? Dan zou ik zeker eens goed naar de kaart van Afrika kijken. Veel landen, niet al te groot, en een hoop zonder eigen kustlijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een eilandstaat een land is dat geen landsgrenzen heeft met een ander land, dan zijn Haiti en Dominicaanse Republiek dat niet en is de Dominicaanse Republiek het land dat je zoekt.

Anders is het ongetwijfeld Nicaragua zoals hierboven al vermeld.