Hoe kom ik eroverheen? ;;

ik zit nou op de middelbare school, ik zit in de 1e. Maar aardrijkskunde gaat voor geen meter. Cijfers ; 4.8 + 6.6 + 4.9 + 6.3 + 6.3 voor een pw en een 3.3 voor een pw. Maar doordat ik een 3.3 heb gehaald voor een pw sta ik waarschijnlijk een 4 of 5 op mijn rapport. En dat pw cijfer kan ook nog wel een 2.3 worden inplaats van een 3.3.
Nou ben ik helemaal overspannen. Hoe kom ik er nou overheen? Ik ben ook de heletijd bang dat ik blijf zitten.!
x

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ach dat valt nog mee. Het is nog maar een eerste rapport en je moet nog wennen aan de leerstof.

Heb in het verleden ook wel van dat soort cijfers gehad en ben uiteindelijk toch afgestudeerd van de universiteit.

Het is altijd mogelijk om dit soort cijfers op te halen. Ik weet niet wat de regels tegenwoordig zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat je met een onvoldoende voor AK blijft zitten terwijl de andere cijfers oke zijn.

Bespreek het met je mentor als jij je hier zorgen om maakt. Wellicht kan hij je geruststellen.

Blijf gewoon je best doen, meer kan je tenslotte niet doen.
Vraag een klasgenoot die er wel goed in is om hulp.

Veel succes, en lekker genieten van de vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Meer tijd besteden aan het leren van je huiswerk. Anders op school vragen of er een huiswerkklas is en of je hierin kan meedoen
13 jaar geleden
Laat het los. Je hoeft niet overal goed in te zijn.

Volgende keer beter leren. Misschien kun je docent vragen om de laatste proefwerk over te doen?

En als je een keer blijft zitten, nou en? School is om te leren en een jaartje blijven zitten of soms een slecht cijfer halen hoort bij het leerproces.

Ga niet bij de pakken neer zitten, zorg dat je vandaag met een schone lei begint. Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door te beseffen dat blijven zitten niet het einde van de wereld betekent. het is niet leuk slechte cijfers te halen, maar als je zou blijven zitten zul je zien dat je cijfers dat jaar veel beter zullen zijn. en dat geeft dan weer vertrouwen in de toekomst.
aan de andere kant zou je kunnen kijken of je misschien een ander nivo hebt en te hoog gegrepen hebt. dat zou je kunnen bespreken met school.
of wat dacht je van huiswerk begeleiding of steun van iemand die je kan helpen te studeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat wordt nog wat in de toekomst als nu hier al helemaal overspannen van raakt.
Je moet je beseffen dat je niet overal goed ik kan zijn. Wel zou je natuurlijk extra kunnen oefenen. Op internet staan leuke oefeningen over topo.
En je blijft niet meteen zitten als je slecht bent in een vak. Stel dat je wel een keer blijft zitten, is dat helemaal niet erg. Veel mensen zijn blijven zitten en hebben daarna nog de universiteit gehaald.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je voldoendes hebt voor de andere vakken, is er niets aan de hand. Je gaat altijd wel over met maar 1 onvoldoende. Je kunt niet in alles even goed zijn en dat weet het docententeam ook. Er zijn er maar weinigen die niet onvoldoende staan voor een vak op hun rapport.
In de brugklas mag je zelfs wel meer onvoldoendes hebben. Het is een moeilijk jaar, alles is nieuw, anders dan de basisschool en sommige kids moeten daar ook aan wennen. Leraren hebben dat wel in de gaten hoor. Zij kiijken dan ook naar je inzet en hoe je tegenover die onvoldoende staat. Als jij bij je mentor aangeeft dat je moeite met aardrijkskunde hebt en ook dat vak goed wilt doen, zal hij dat als zeer positief ervaren en weet dan dat je ook goed wilt presteren. Hij kan je dan adviseren en gerust stellen. Misschien is er een huiswerkklas op jullie school, waar iemand aanwezig is die je rustig wat kan uitleggen en je kan helpen? Bij mijn zoon op de HAVO was dat er wel voor de onderbouw. Bij jou misschien ook wel.
13 jaar geleden
Ik voeg me helemaal bij de andere reacties toe. Nog een andere tip, probeer het leren leuk te maken. Overhoor jezelf of laat je overhoren. En verder zou ik zeggen na 1 uur leren even wat leuks doen voor jezelf dan blijft het leren ook leuk. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat niet moeten zitten blijven voor 1 vak (als er meerdere zijn is het iets anders natuurlijk).
Een herexamen of een taak is altijd mogelijk wanneer de leraar oordeelt (samen met collegae) dat het te wijten is aan luiheid , slechte wil , of wanneer hij merkt dat je geen inspanningen doet.
Het is de eerste zittijd , zo je kan extra werken voor aardrijkskunde.
Ik weet natuurlijk niet wat het knelpunt is….kaart lezen , dingen niet begrijpen , dingen niet kunnen uitleggen….
Misschien vindt ge aardrijkskunde saai?
Misschien legt de leerkracht het niet goed uit?
Ik geef U een raad: leer nooit van buiten ,maar probeer de stof te begrijpen….want eigenlijk is aardrijkskunde toch best interessant ? Vind ik toch
Belangrijkste in school is te tonen dat je moeite doet ...en dan ben je al half gewonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer er achter te komen waarom het niet lukt, als je graag wilt slagen voor dit vak vraag het aan je docent (nadat je natuurlijk geleerd hebt) hoe het komt dat ik van die lage cijfers haal?? Of weet je dat zelf misschien??

En...uh, zo erg is het nou ook weer niet of wil je iets met dit vak bereiken....een bepaald beroep of zo!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de lesstof snapt kun je het ook reproduceren, als je iets niet weet en leert wil dat nog niet zeggen dat je het daarna kunt reproduceren. Dit verschil kennen maakt een wereld van verschil v.w.b. de lesstof in je bovenkamer op te nemen. Je kunt het dus maar beter snappen, dan iets proberen te leren.

Daar kwam ik zelf na 15 jaar leren achter. Toen ik mezelf de vraag ging stellen na het lezen van een blz. snap ik het ook. Toen veranderde mijn leren volledig en werd het pas leuk.