Is het belangrijk om plaatsen in Nederland te leren?

Ik ken de topografie van Nederland ontzettend slecht. Ik kan waarschijnlijk niet eens de provincies opnoemen. Is het belangrijk om alsnog veel plaatsen te leren qua naam en ligging? Zo ja, waarvoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (19)

ja het best makkelijk om te weten waar de groter plaatsen en waar de provicies liggen te weten.
Als je ooit ergens naar toe moet dan kun je een beetje een inschatting waar het ligt.
natuurlijk zijn er tegewoordig handige hulpmiddelen zoals navigatie maar toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
de navigatie laat het bij nog al eens afweten, halverwege.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja of je vergeet de oplader voor in de auto dat is ook zo n vervelend iets.
zeker is het belangrijk ...stel je woont in amsterdam en je wilt naar groningen, is het wel fijn dat je daar ook aankomt in plaats van ineens het bordje "welkom in limburg" tegen te komen...
en ook als je mensen de weg moet wijzen...komt ook goed over als je plaatsen weet te liggen..je hoeft niet iedere plaats uit je hoofd te weten als je maar dicht in de richting komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet je interesse voor hebben,en het moet je liggen.
Vroeger zat ik op school met de kaart van Nederland voor het bord.
Natuurlijk hoef je niet ieder plaatsje te kennen en te weten waar het ligt.
Maar globaal zou je toch,de grote plaatsen op een lege landkaart moeten kunnen intekenen.
In ieder geval in de provincie waar ze liggen.
Maar met het huidige gebruik van navigatiemiddelen,zal het voor een hoop mensen steeds moeilijker worden,om zich de kaart van Nederland voor de geest te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel leven zonder kennis van de topografie, vooral sinds we tom-toms hebben. Je zult er niet ongelukkig van worden.
Maar het is gewoon makkelijk.
Iemand heeft het over een plaats en ik weet vrijwel gelijk waar het ligt, of het een grote of een kleine plaats is, of er een trein in de buurt komt. Misschien overbodig om dat allemaal te weten, maar het voelt of mijn territorium, mijn wereld, groot is. Het geeft een vrij gevoel. En het praat makkelijk met anderen over die plaatsen.

Maar de kennis heb ik in vier basisschooljaren opgedaan.(zoals iedereen met een goede basisschool) Het zal niet meevallen op latere leeftijd nog wat te leren hierover. Je zou een Bosatlas kunnen aanschaffen, en de provincies met hun hoofdsteden uit je hoofd leren, en iets over de soort provincie lezen.
Ook voor het plannen van binnenlandse vakanties, vertrekplaatsen gelijk in beeld hebben. Bepalen of je er met de auto naar toe gaat, Zulke dingen. Het is makkelijk, maar niet echt onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt waarschijnlijk best de honderd passeren zonder te weten waar Groningen, Den Haag of Maastricht ligt, maar ik kwam onlangs iemand tegen die dacht dat Kreta en Gran Canaria dicht bij elkaar lagen, want er was niet zoveel verschil in de reistijd en dan maak je toch een wat dommige indruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk niet heel zinvol, in ieder geval zeker niet van levensbelang. Ik heb vroeger nog nooit topografie van steden in Nederland gehad en ik ken ze nu bijna allemaal puur doordat je door de jaren heen in aanraking komt met deze namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker is dat van groot belang om je topografie een beetje op peil te hebben. Kijk je hoeft niet elk plaatsje te kennen maar het zou wel handig voor jezelf zijn als je wist waar jezelf woont, verblijft en waar de meest herkenbare steden liggen. Bijvoorbeeld leeuwarden en Groningen in het noorden, enschede in het oosten, maastricht in het zuiden, etc. Ja je zult je topografische kennis VAAK nodig hebben in het dagelijks leven. Pak een landkaart en bestudeer deze goed, vraag een vriend of kennis om je te overhoren. Blijf leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil wel weten waarvoor het van groot belang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit in de Auto, vanuit Utrecht naar Maastricht, en je komt onderweg een bord tegen: Zwolle 15 KM. Dan is het toch wel erg handig dat je weet dat je verkeerd rijdt.
Of wateroverlast in de zuidelijk provincies, dan is het toch echt makkelijk om te weten dat als je in Drenthe woont, je je geen zorgen hoeft te maken. Ik zie het belang er wel van in!
Om in sommige gevallen meer te weten dan een ander, een verstandiger indruk te maken waardoor je dan beter overkomt bij anderen.
Heb meegemaakt dat iemands Tomtom niet meer werkte. Ze had geen kaart bij zich en was volslagen hulpeloos en de helemaal weg kwijt.
Ik zou niet de geforceerd de atlas gaan bestuderen, maar de atlas wel klaar leggen om in voorkomend geval aan de hand van het alfabetisch register plaatsen te gaan opzoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt, als je voldoende kennis van het internet hebt, zonder enige verdere kennis door het leven want je kunt alles opzoeken.

Maar het is heel erg handig om een heleboel dingen al te weten voordat je ze opzoekt. Want dan kan je er over nadenken wat het betekent als je iets hoort over een ongeluk met een chemische fabriek die aan de Maas staat, of andere dingen die gebeuren waar je een beetje kaartkennis voor nodig hebt.

Oftewel: ja, het is belangrijk om Nederland te kennen want je woont in Nederland en alles wat direct om je heen gebeurt, gebeurt in Nederland...
13 jaar geleden
Dat is om verschillende redenen belangrijk. Een aantal is hier al genoemd.

Navigatie wordt het vaakst genoemd, om je weg te vinden. Je zult niet de eerste zijn waarbij de tom tom uitvalt en je dan geen idee hebt waar je bent. Zo moest ik laatst naar het Westland en helaas was er een fout in de software van mijn SD kaart. De tom tom gaf 3300 km aan. Dan is het best handig dat je niet op het voorstel in gaat.

Maar denk ook in breder verband, niet alleen Nederlandse provincies en hoofdsteden, maar ook die in het buitenland. Hierdoor ben je snel in staat om later verbanden te leggen als je en krantenartikel leest: "Nieuwe kerncentrale gepland in Terneuzen" Got the point? Je gaat toch niet steeds een plaats willen opzoeken als je het zo uit je hoofd hebt geleerd?

In het onderwijs wordt het steeds belangrijker gevonden dat leerlingen iets snel kunnen opzoeken. Maar dan is het handig als je weet waar je moet zoeken.

Wat ik als docent zelf een onderbelicht punt vindt is dat het uit je hoofd leren - in het algemeen - ook een heel belangrijke leeractiviteit is. Volgens onderwijskunidge Gagné zijn er verschillende leeractiviteiten nodig om op een steeds hoger niveau te kunnen komen. Een van de eerste niveau's is zaken gewoon uit je hoofd te leren. van een hoger niveau is verbanden te leggen. Door leerlingen heel vroeg alleen maar te leren opzoeken en verbanden te laten leggen, leer je ze niet de basistaken: rijtjes stampen.

Tegenwoordig zijn er ook leuke middelen om plaatsen te leren. In mijn jeugd had ik op de commandore 64 een spelletje waarbij je een plaats kreeg en er snel naar toe moest vliegen. Dat spel bestaat ook online geloof ik nog wel. En anders zijn er andere methoden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het toch wel bij de minimale algemene ontwikkeling horen om van je eigen kleine landje de provincies te kunnen noemen.

Er was laatst zo'n tv programma dat de mensen op de kaart moesten aanwijzen waar ze op vakantie waren.
Sommige dachten echt aan een heel ander werelddeel zelfs.
Dat ik vind ik nogal dom over komen.

En als dat in je eigen land is, al helemaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovendien hebben hulpdiensten, zoals de ANWB er last van als steeds meer mensen zeggen:
Ja, ik weet niet waar ik ben, de navigatie is uitgevallen.
Duh!

Toegevoegd na 3 minuten:
Nuancerend:
Als je dan maar wel zorgt dat je altijd een wegenkaart bij je hebt en ook weet hoe je die moet lezen, zodat je tenminste weet waar je je bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer U een biefstuk bakt , hoeft
u niet per se te weten dat het mogelijks het achterwerk is van een koe ....als het maar lekker smaakt op het bord.
Wie de koningin van Nederland is , is niet van levensbelang dit niet te weten , laat staan de stelling van Pythagoras.
U een beetje te kunnen oriënteren is naast dat het een beetje schoolse kennis is , ook nog handig.
Wanneer U zich verplaatst van Uw huis naar de slager ... doe je eigenlijk al aan topografie , wanner je het bekijkt op een stadsplan. Dat geldt op iets grotere schaal even zeer. Niet dat U allemaal die gehuchten moet kennen maar een beetje Uw weg kennen is zeker niet onpraktisch.
De mate waarin U de kaart kunt lezen is iets anders. Maar dat Zeeland niet inde buurt van Friesland ligt , dat Parijs in Frankrijk ligt en de Noordpool niet aan de Zuidpool...zijn dingen die je toch best weet als je de krant leest , de actualiteit volgt , of een beetje in de wereld wil staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel nuttig niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja bijvoorbeeld als je op vakantie gaat ergens in nederland is het wel handig om te weten waar je naartoe gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeff, of het belangrijk is bepaal je zelf. Nodig heb je het niet meer met de navigatiesystemen, maar het is ook een vorm van algemene ontwikkeling als je een beetje topo van je eigen land kent. Om je te oriëteren kun je op google de kaart bekijken of andere sites waar de kaart van Nederland op staat. Ik hoop dat je alsnog belangstelling krijgt om op deze manier je land te leren kennen. Alle plaatsnamen leren per provincie zoals ik ooit geleerd heb is echt niet nodig (hoewel ik blij ben dat ik het wel geleerd heb).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb er zelf ook veel moeite mee gehad en het niet echt goed geleerd, waardoor ik nu vaak blunders maak met plaatsen. deze kennis heb je veel vaker nodig dan lijkt. vervelend als je niet goed in topo bent, maar probeer wat je kan om het toch te leren, al is het maar de provincies en hoofdsteden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel je woont in vinkeveen en wil gaan stappen in bunnik, dan is het toch wel handig te weten waar bunnik ligt en dat je via utrecht moet rijden. daarnaast is het wel heel erg stom als je niet eens weet waar bijv. arnhen of eindhoven of zwolle ligt. een kaart van NL ophangen op de toilet is een goeie tip!
http://www.kaart-europa.nl/layout/country/Nederland.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt immers een tablet!

Het is wel handig om te weten wat een plaats is. Anders vraag je iemand "waar woon ij dan?" en die antwoord "in Hell" en dan zeg jij "O, je woont dus nog thuis?" maar dat wordt niet bedoelt want Hell is gewoon een gehucht ten noordoosten van Nijkerk. En Kutingen verwijst niet naar een meisje met de naam Inge dat uitgescholden wordt, maar naar het zuidelijkst gelegen plaatsje in Nederland.

Tot slot: ik had altijd een 1 voor topografie op school maar ben toch nog goed terecht gekomen. Later ben ik mij trouwens voor landkaarten gaan interesseren en toen kwam de kennis vanzelf (zoals altijd het geval is als je iets boeiend vindt). Kortom, zolang je er niet op blijft zitten is er precies niets aan de hand.

Groetjes uit Biert (nee, dat komt niet van het werkwoord 'bieren')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het belangrijk om te weten? Dat ligt eraan wat je ermee wilt doen. Als je het moet weten voor school en je krijgt er punten voor is het wel heel belangrijk. Als jij later een beroep wilt doen zoals iets met politiek of economie lijkt het me ook wel belangrijk om de grote en belangrijke plaatsen te kennen..

maar of het echt belangrijk is.. Ik denk dat de provincies kennen wel wat basiskennis is. Ik ken ook niet echt alle plaatsen hoor. Daar hebben we immer internet voor tegenwoordig.