komt er een ijstijd

Mijn vraag is of er een ijstijd aankomt, ja of nee. Ik wil een , met argumenten en feiten beredeneerde conclusie of er een nieuwe ijstijd aankomt. ook wil ik graag bronnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
jc54
13 jaar geleden
Over pakweg een half jaar, dan is het weer tijd voor
ijs(jes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL jc54!

Het beste antwoord

De Aarde draait niet in een perfecte cirkel rond de zon,want dit is een ellipsvormige baan,en...zelfs deze is niet perfect elliptisch.

Daarom komt het voor dat één keer in de ca. 110.000 jaar sprake is van de zgn Apsidenbeweging: de Aarde staat soms binnen die periode,relatief verder bij de zon vandaan dan "normaal"het geval is.

Bovendien speelt ook de periodieke helling/beweging van de Aardas t.o.v. de evenaarszone (het equatoriale vlak) een rol in de verandering van klimaat op bepaalde breedtegraden,tevens beïnvloed door de planeten in ons zonnestelsel (nutatie), en dan ook nog de precessiebeweging,waarbij de Aardas óók nog verandert van positie t.o.v. de sterrenbeelden (volledige cyclus= 25.920 jaar).

Al deze invloeden bepalen wanneer een nieuwe Ijstijd (weer) zal plaatsvinden.

Ook zelfs oorzaken van nóg verder af kunnen ---theoretisch--- dit proces beïnvloeden: het passeren van ons zonnestelsel door een stofrijke armnevel van ons melkwegstelsel,de relaltieve nabijheid van een andere ster die we zouden kunnen passeren tijdens onze omwenteling (als zonnestelsel) rond het melkwegcentrum.

Mogelijk duurt het nog zo'n 13.000-30.000 jaar --afhankelijk van de verhoudingen en grootte van ivloeden zoals boven genoemd--- voordat er een nieuwe Ijstijd gaat plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, er komt een ijstijd, maar pas over 40.000 tot 100.000 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt zeker weten ooit nog een keer een ijstijd. Lees dit maar eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan...
Omdat de aarde een baan om de zon beschrijft die hem eens in de jaar heel veel eeuwen dichter en daarna verder van de zon brengt hierdoor ontstaat een ijstijd
13 jaar geleden
We hebben meerdere ijstijden gehad. het ziet er uit als een cyclische afwisseling; om een cyclus te stoppen moet er een goede reden zijn en die is er niet (zie ik niet) op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben mijn hele jeugd gefascineerd geweest door het verhaal dat ijstijden het gevolg zijn van het instorten van het magnetisch veld van de aarde (en daarn)a bouwt het weer op natuurlijk. De tussentijd waarmee dit gebeurt wordt steeds korter, dus eerst zat er 5 miljoen jaar tussen en toen 3 enz enz. Nu is de laatste ca 100000 jaar geleden en dat is ook ongeveer de tijd die ertussen zou zitten dus het zou tussen ca NU en 20000 jaar moeten gebeuren. Vooral dat verschil vind ik zo'n absurt idee , gebeurt het nu hebben wij een groot probleem maar over 10000 jaar zijn we er mogelijk helemaal niet meer.

O ja, maar nu graaf ik uit mijn geheugen maar je hebt al wat links waar je e.e.a. kan toetsen. We kunnen ons een ietsepietsie voorbereiden, dat instorten van het magnetisch veld duurt (in onze beleving) relatief lang, ca 100 jaar. Maar we meten het nu wel regelmatig (mag ik hopen)
13 jaar geleden
Reken maar dat er weer een ijstijd komt. Het is de laatste paar miljoen jaar niet anders geweest, ijstijd, tussenijstijd, ijstijd, tussenijstijd... Tot vervelens toe (geloof me, ik heb ze uit m'n hoofd moeten kennen en heb er nog nachtmerries van). En alles wijst er op dat we nu ook in een tussenijstijd zitten.

In onderstaande bron kun je een klimaatgrafiekje zien van de afgelopen paar honderdduizend jaar. De oude waarden zijn natuurlijk lang niet zeker, maar aan de hand van b.v. de pollen die in laagjes ijs gevonden zijn, kun je aardig terugrekenen naar temperaturen 'vroeger'. Zoals je in de bron kunt zien, zitten we nu in een warmere periode.

De bron is een beetje zweverig op 't eind, maar op hoofdlijnen klopt het verhaal wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ís een ijstijd. Momenteel zijn er op aarde nog altijd permanente ijskappen.

Maar je wil natuurlijk iets spectaculairders. Dat zal met nagenoeg 100% zekerheid absoluut nogmaals gaan gebeuren. Het is alleen wel van een hoop factoren afhankelijk, dus het is moeilijk te voorspellen wanneer en onder welke omstandigheden.

Factoren die een spectaculaire ijstijd zouden kunnen helpen, zijn bijvoorbeeld geologische veranderingen (continenten die zodanig liggen dat de stroming van warm zeewater gehinderd wordt), atmosferische veranderingen (de samenstelling van de atmosfeer is in het verleden vaker veranderd; mogelijk is dat bij bepaalde samenstellingen de temperatuur sneller daalt), veranderingen in de stand van de aarde (afstand van de zon, hoek van de aardas ten opzichte van de zon, e.d.), schommelingen in zonneactiviteit (bij een minder actieve zon zou er minder energie worden uitgestraald), en de aanwezigheid van ijs, sneeuw, of een dik wolkendek (wat de albedo van de aarde kan verhogen - zonlicht wordt weerkaatst, en de aarde spaart dus minder warmte op).