Hoe komen de wolken aan hun kleuren? Wat bepaald de kleur die ze hebben?

Welke kleuren kunnen ze allemaal hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De verspreiding,dichtheid en grootte van vochtdeeltjes/ijskristalletjes (afhankelijk van hoogte en temperatuur in de atmosfeer) ,gecombineerd met de stand der zon en de reflectie van het zonlicht op deze geconcentreerde condenslagen,i.e. wolken,
veroorzaakt bij elkaar de typische kleurverschillen van
wolken

Toegevoegd na 3 minuten:
toevoeging:

ook de zgn. prismawerking van water- of ijsdeeltjes veroorzaakt een bep. breking van zonnelicht,waardoor sommige kleuren méér of minder worden geabsorbeerd door deze deeltjes.

Ook de zgn. brekingsindex van het gereflecteerde licht speelt hierbij een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks aan toe te voegen (Y) Volledig juist antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)

Andere antwoorden (3)

wit,grijs, donker grijs, zwart, rood, oranje rood...
bepaalt het vocht wat erin zit...
en de rode kleur word door de zon gedaan..avondrood..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meer of minder reflecteren van het zonlicht, maakt zoals wij de kleuren van wolken zien.
13 jaar geleden
Door de breking van het licht in de druppeltjes. De kleur kan zelfs behalve al genoemd rood, rijs, oranje, ook geel, paars en groen zijn.