Hoe berekenen ze het gemiddelde van de toppen van een berggebied?

De appalachen is een middelgebergte, gemiddeld tussen de 500-1500 meter hoog. Maar hoe berekenen ze nou zo'n gemiddelde? Een berg heeft toch vreselijk veel toppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De toppen en tussenhoogten worden vandaag met GPS systeem berekend : Dat gebeurt in twee stappen: Men berekent door de tijd die het signaal nodig heeft om van de satellieten een bepaald punt in de aardkern ...die tijd geeft dan de afstand van het bepaald punt tot het middelste van de Aarde. De tweede stap is te berekenen hoe hoog het punt is ten opzichte van de waterspiegel : Die hoogte wordt gebruikt voor hoogtemeting. Maar helaas is het zeeniveau , door tal van redenen niet overal constant (vorm aarde,eb/vloed , plaats op de Aarde ten opzichte van de evenaar ) ,daarvoor gebruikt men dan een ‘geoïde’ , dat is het punt van gemiddelde zwaartekracht op zee (meer uitleg :zie link)...de GPS helpt da,n door middel van variabelen de hoogte te meten ( gebruik maken van plug-ins)
Wanneer men genoeg aantal punten heeft , kan men die punten verbinden door hoogtelijnen. Die lijnen zullen een bepaalde oppervlakte vertegenwoordigen…van punten tussen bepaalde hoogten. : zo kan men gemiddelden berekenen.
Vroeger was dat veel complexer en gebruikten ze de oudere landmetertechnieken : ruimtelijke meetkunde met transits en theodolits ( dit schrijf ik ,maar heb er zelf geen kaas van gegeten.... verder opzoeken)....maar twee metingen waren dikwijls ook twee resultaten. U herinnert zich misschien nog de discussie over de hoogste top van de wereld ? De Mount Everest of de K2 , die discussie heeft jaren geduurd, juist vanwege die onnauwkeurigheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daarom is het ook een gemiddelde. Tegenwoordig berekenen ze dat met gps. Vroeger deden ze dat door gebruik te maken, van de luchtdruk. (barometer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze deden het vooral met driehoeksmetingen. Maar 't kan wel met luchtdrukmetingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom dan een min?? Ze deden het ook dmv luchtdruk.