Als land boven water ligt, komt er dan meer of minder sediment op dan als iets onder water ligt?

Dus bijv. neem de provincie Overijssel. Beeld je even in dat daar nu precies evenveel zand, klei, ect ligt als op de Noordzee bodem. Waar ligt dan over 1 miljoen jaar het meeste sediment (er van uitgaande dat het een niet onder loopt/leeg loopt)?

Wind neemt veel zand en zo mee, maar water ook toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sediment zal door de stroming altijd van hoog naar laag bewegen, dus uiteindelijk komt het in zee terecht. Daar wordt het natuurlijk weer verder vervoerd, maar ook op andere plaatsen weer afgezet. Water kan veel meer sediment transporteren dan wind.

In Nederland is er op land eigenlijk geen natuurlijke sedimentatie meer, omdat alle rivieren bedijkt zijn en nog maar zelden buiten hun oevers treden. Al het sediment gaat dus regelrecht 'het putje' van de Noordzee in.

Het beeld voor de aarde in de verre toekomst is dan ook dat alle bergen afgesleten zijn en er alleen nog ondiepe, vol-gesedimenteerde zeeen en afgesleten laagvlakten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Overijssel in Nederland is eigenlijk een ongelukkig voorbeeld , want een deel vormt een uitzondering op de regel : dat komt omdat nabij Enschede en in het Noordwesten in de buurt van de grens met Drenthe en misschien ook al een beetje Veluwe?... zich stuwwallen uit de laatste ijstijd bevinden ... die stuwwallen zijn hoger gelegen en de lagere delen hebben zich in de tijd opgevuld met sediment (misschien al een beet löss-achtig) , maar dat sediment zit daar goed beschermd door de wallen.
In het geval Overijssel zal ik eerder:ja zeggen)
De Noordzeebodem heeft op sommige plaatsen allicht een dikke sediment-laag . Ik ken de dikte van het sediment vóór de Belgische kust ... en dat blijkt op geen enkele plaats dikker dan 5 meter en is bovendien gefragmenteerd.
Ik denk dat daarom die raag niet uniform te beantwoorden is... toch niet in een bestek van 1 miljoen jaar
Hou er ook rekening mee dat in Nederland en België het land nog steeds aan het aangroeien is . In Engeland is het aan het afkalven.
Nederland heeft bovendien veel bedijkte gebieden... die houden de grond ook op zijn plaats bij eventuele overstromingen.... dus het meenemen van grond wordt er handig tegengehouden.
Door onze techniek...denk ik dat de volgende honderden jaren Nederland niets hoeft te vrezen.
Tenzij het waterniveau van de oceaan gevoelig zou stijgen (at is wat anders)
nb: gesteente in water erodeert veel vlugger...> Ardennen lagen onder de zeespiegel op een gegeven moment en verloor er al zijn scherpe toppen

Toegevoegd na 2 minuten:
Ijssel Dal

Toegevoegd na 12 uur:
Conclusie : Sommige dingen zijn wel een beetje te berekenen voor een miljoen jaar : zo zal Brussel op de plaats van het Rhurgebied liggen en de Alpen zullen aanzienlijk hoger zijn , maar de meeste factoren blijven eerder koffiedik kijken op zo'n termijn.

Toegevoegd na 1 dag:
En vergeet vooral niet , dat 1 miljoen jaar slechts 0,02 % van onze Aardgeschiedenis uitmaakt : dat is peanuts om in te kaderen in werkelijke structurele veranderingen in en op de Aarde.