Wat zijn de voordelen en nadelen voor een hoogbegaafd kind van het gaan naar een Leonardoschool?

Leonardoschool bevindt zich in een andere stad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ik heb zelf 2 jaar op het Leonardo-onderwijs gezeten. Ik vond het wel fijn, want ik kon alles op mijn eigen niveau doen en ik heb ook écht meer aandacht gekregen. De projecten waren leuk om te doen. Nu zit ik op een 'normale' middelbare school. Het is wel een Dalton-systeem, dus alsnog lekker zelfstandig en ik kan vooruit werken en dat soort dingen. Het is een beetje een nadeel dat ik dingen niet echt klassikaal gehad heb, zoals Aardrijkskunde. Nu snap ik het wel, dus het is geen probleem, maar het kan misschien als nadeel ervaren worden.
Om een lang verhaal samen te vatten
+punten
- Op mijn eigen niveau werken
- Meer aandacht
- Heel erg leuke projecten, dingen gedaan die een normale basisschool niet doet (zoals op bezoek bij bedrijven, Leren Ondernemen)

-punten
- Je leert dingen anders, dus zodra je weer overgaat naar 'normaal' onderwijs is dat wennen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! xx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor een hoogbegaafd kind is het heerlijk om op niveau te kunnen werken (voor elk kind eigenlijk). Begrip is belangrijk, uitdaging, kunnen werken op niveau.
Nadeel kan zijn dat schoolvriendjes niet in de buurt wonen. Maar dat kun je misschien opvangen met een sportclub in de buurt of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordelen:
- kunnen werken op eigen niveau
- niet langer vervelen op school
- nieuwe uitdagingen
- kind leert te leren: stof komt niet langer aanwaaien
Nadelen:
- wellicht extra reistijdvriendjes en vriendinnetje komen niet meer de buurt, dus speelafspaakjes worden ongewikkelder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hoogbegaafd bent, ben je al gauw een buitenbeentje. Veel kinderen willen dat verbergen. Vergelijk het met iemand die erg lang is; die gaat vaak gebogen lopen om niet op te vallen.
Op een school met gelijkgestemden kan een kind zijn zo die is en hoeft zich niet anders voor te doen.
Dat de school wat verder weg ligt is in eerste instantie een nadeel voor wat betreft vriendjes. Later blijkt dat het ook een pré kan zijn: je hebt dan vrienden en vriendinnen uit een grotere regio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even de nadelen eerst. Het zal even wennen zijn voor de naaste familie en omgekeerd, geen directe familie in de buurt. Anderzijds de voordelen, werken op jouw niveau en daar de vruchten van plukken, die kans mag je niet missen.
Als je die kans wel mis gaat dat ook echt parten spelen later.
Een hoogbegaafd kind overwint wel de nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de voordelen en nadelen die al genoemd zijn: als het kind naast school geen hobby's of contacten heeft met meer 'doorsnee' kinderen, kan het een scheef beeld van de wereld krijgen. Dat is een nadeel, want uiteindelijk moet het kind wel in de 'gewone' wereld verder.

Nog een ander voordeel, maar meer voor de ouders: de ouders hoeven op school niet de hele tijd aan te geven dat ze iets missen of nodig hebben. School is er op ingespeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zusje heeft op een Leonardoschool gezeten.
Door dat er veel aandacht werd gegeven aan 'extra' vakken zoals schaken en dergelijk was er minder tijd voor de echt nodige vakken zoals rekenen en taal, soms hadden die kinderen die tijd toch wel even nodig.
Ipv de kinderen steeds meer te leren op één vlak zoals rekenen en taal breiden ze hun kunnen en kennen uit met andere dingen, vaak was dat niet erg positief want als mijn zusje die wat moeite had met rekenen wilde rekenen was daar geen tijd voor.
Er word dus veel te weinig tijd voor de algemene vakken die de kinderen toch echt nodig zullen hebben op de middelbare school. Er werd in groep 6/7 niet eens topo gegeven op een normaal niveau.
Ook had ik het idee dat ze de kinderen leerden zichzelf als hun IQ te zien, zo van hallo ik ben Piet en ik het een IQ van 134. Dat pakt soms op sociale vlak negatief uit.