Wat zijn goede voor en tegen argumenten voor deze stelling?

'De leraar is een mede bron ordeverstoring'

> Eenderde van alle misdragingen van leerlingen vond plaats als reactie op het soms zeer terechte opdreden van de docent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Niet iedereen is geschikt om voor de klas te staan.

Behalve de kennis die je nodig hebt om een goede leraar te zijn, in die zin dat je mensen iets kunt bijbrengen, is er overwicht nodig.
Dat overwicht of leiderschap is in deze tijd nog harder nodig dan vroeger. Jonge mensen zijn nu gewend om een eigen mening te mogen hebben en die mening ook te mogen ventileren. Zelfs al is die mening nog zo krom en zijn de uitingen om die mening te ventileren nog zo dominant.

Een leraar zonder overwicht is "ten dode gedoemd". Gehaaid als de jeugd is wordt de zwakke plek onmiddellijk uitgebuit en heb je de poppen aan het dansen.

Zo bezien kan de leraar dus een bron zijn van ordeverstoring, maar dan wel indirect.
13 jaar geleden
Wat een bout stelling, sorry dat ik het zeg. Maar deze zogenaamde stelling slaat echt nergens op.
Ten eerste een foute beslissing van een docent betekend niet dat je gelijk de klas op stelten moet zetten.
Ten tweede de situatie verschilt per keer, je kan niet in het algemeen iets zeggen over dit onderwerp.
Ten derde, als iets zo is is het zo. Bij een stelling ga je er juist van uit dat je of voor of tegen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leraar kan zeer wel de bron, maar niet verantwoordelijk voor de reacties van de leerling zijn.
Op elke bewering van de leraar goed, of fout kan met respect en fatsoen gereageerd worden en hoeven niet tot ordeverstoring te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er ook aan hoe iets gebeurt is. Maar een leraar is over het algemeer niet verantwoordelijk voor wat zijn leerlingen, buiten zijn schuld om doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, dit soort uitspraken is soms onzin en soms niet. Ik heb een aantal jaren les gegeven en als ik aan 1 ding een hekel had was het aan een stil luisterende groep. Geef mij maar wat geroezemoes en interrupties en grappen en grollen van beide kanten. Ik was vaak aangever en uitlokker te gelijk. Maar ik had best overwicht, misschien wel iets teveel soms.
De stelling geldt niet in zijn algemene vorm. Het woordje 'kan' moet worden ingevoegd. En 'soms zeer terechte' doet niet terzake, in die zin, dat dat een ander probleem is.