hoe kun je als advocaat een crimineel verdedigen

ik wil dit weten omdat ik bezig ben met een onderzoek met advocaten want dat wil ik later als beroep en ik wil alvast extra weten want ben nog maar 14 -_-

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ha, die Yorick12;

Als advocaat moet je natuurlijk beschikken over een grote kennis van onze wetten en het juridisch systeem en je moet ook in dat systeem geloven. Bovendien moet je er heilig van overtuigd zijn dat iedereen, ook verdachten van de zwaarste misdrijven, recht hebben op een goede verdediging. Zelfs als je niet overtuigd bent van iemands onschuld moet je diens verdediging nog op je willen nemen met de gedachte dat als zelfs zo iemand goed verdedigd wordt, het recht van iedereen gewaarborgd is.
Je bent als advocaat degene die de betrouwbaarheid en eerlijkheid van het systeem op die manier continu toetst. Alle trucjes die een advocaat toepast om zelfs de meest kansarme verdachten vrij te krijgen helpen het systeem te onderhouden en zijn daarmee in het belang van de rechtstaat en dus ons allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een persoon is slechts verdachte totdat zijn schuld bewezen is en hij door de rechter veroordeeld is.

Elke verdachte heeft recht op een eerlijk rechtsproces. De advocaat helpt hem daarbij.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ten eerste is het zo dat iemand die in een rechtzaak zit, per definitie nog niet crimineel is. Dat is opas na het veroordelen. DDus dat is een argument.

Daarnaast is het zo dat elk mens recht heeft op eerlijke beoordeling & veroordelings procedures. Dat is een ander argumet wat wel aangedragen wordt.

Persoonlijk zou ik geen mensen kunnen verdedigen waar ik sterk het vermoeden heb dat ze bv iemand hebben vermoord. oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een advocaat weet altijd dat niet iedere cliënt onschuldig is, je moet dus altijd objectief blijven als verdediger van zo iemand. Het is jouw taak als strafpleiter te pleiten voor deze persoon door bijv. verzachtende omstandigheden aan te voeren, waardoor het delict niet zo ernstig lijkt te zijn. Dat is nl. je taak als advocaat! Geen of een lagere straf te bepleiten voor je cliënt.Wanneer je denkt dit niet te kunnen bij iemand die je hulp vraagt, omdat je bijv. je persoonlijk betrokken voelt, heb je altijd het recht om te weigeren deze persoon minder straf te laten krijgen dan wat hij/zij in jouw ogen verdient. Dan weiger je zo`n geval. Als je dus denkt dat iedereen straf verdient en wel de hoogste die er mogelijk is, dan kan je beter maar geen verdediger worden maar aanklager.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet de hoogste maar wel gewoon een rechtmatige straf en er zijn ook al zo vaak mensen geweest die zomaar voor niks 4 jaar bijv in de bak zitten he
In Nederland heeft iedere verdachte (van een misdrijf) recht op een advocaat.
Mocht er geen advocaat te vinden zijn die een (zeer) zware crimineel wil bijstaan, bv iemand als Dutroux, dan wordt het in Nederland onmogelijk betreffende crimineel te veroordelen omdat er geen proces kan plaatsvinden. En ontloopt die crimineel zijn straf dus.

Alleen al om die reden zullen ook degenen waarvan je van te voren weet dat ze crimineel zijn een advocaat dienen te hebben.

Overigens praat je hier nu over advocaten strafrecht. Er zijn ook veel die zich met civiel recht bezighouden. Rechtszaken bv om schade vergoedingen en hoogte daarvan, echtscheidingen , onenigheden over contracten etc.