wat is de grondsoort oer en waar komt het voor.

het woord komt regelmatig voor in kruiswoordpuzzels

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

ijzeroer, wordt ook wel kortweg oer genoemd.

IJzer dat - in opgeloste toestand- in de bodem wordt verplaatst door het grondwater kan in de vorm van roestvlekken zichtbaar zijn. Groeien deze vlekken uit tot grotere, verharde ijzer(hydr)oxideconcreties dan spreekt men van (ijzer)oer. Andere (veel) minder gebruikte namen zijn ijzeroersteen, ijzersteen, bruinijzersteen, bruinijzererts, moeraserts, moerasijzererts, moddererts, poelerts, velderts, weideerts en zodenijzersteen. Specifieke vormen waarin ijzeroer kan worden aangetroffen zijn klappersteen en als oerbank.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Komt volgens mij veel voor in rusland oergrond ijzer houdende grond
ronron1212
13 jaar geleden
Ook in de achterhoek komt deze ijzerhoudende zeer oude grong op sommige plaatsen voor. Wanneer je uit deze lagen water omhoog pomp voor in de tuin, dan komt er bruin/rood water omhoog door het ijzer wat er in de grond komt. Ook weet ik uit ervaing dat het erg lastig graven is in deze, het is namelijk keihard, je kan er nauwelijks in graven, met heel veel moeite, vooral in droge perioden.