Waarom hebben middelbare scholieren altijd 8 weken zomervakantie en basisschoolleerlingen maar 6?

Onze oudste zoon heeft altijd een week eerder vrij en een week langer vakantie dan de twee die nog op de basisschool zitten. Waarom is dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Dat heeft te maken met de hoeveelheid uren dat leerlingen naar school moeten en hoe deze ingedeeld worden.

Scholieren in de onderbouw van het middelbare onderwijs moeten 1040 uur naar school. Deze uren worden in tegenstelling tot het basisonderwijs over de gehele dag uitgespreid. Soms zitten scholieren van 8 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag op school. Zij maken dan lange dagen

Basisschoolleerlingen zitten dagelijks respectievelijk een uur of 6 op school. Nu klopt dat natuurlijk niet precies, want op woensdagmiddag hebben de leerlingen geen les en op vrijdagmiddag is de onderbouw vaak vrij. Zij moeten dus meer van deze 'kortere' dagen maken, terwijl scholieren met langere dagen sneller aan de dezelfde uren zouden komen.

Wat ik onlangs hoorde, is dat middelbare scholen voor het ophalen van een rooster of van het boekenpakket ook uren mag rekenen. Daarom worden deze vaak niet op één dag gepland, zodat er meer uren geschreven kunnen worden. Het aantal uren onderwijs in het middelbare onderwijs blijft een issue.

Wat de urennorm voor het basisonderwijs precies is, weet ik niet. Ik zou het kunnen opzoeken in mijn CAO-boekje als je het graag wilt weten.