ik ben niet aangenomen op een nieuwe school. maar ik ben pas 17 dus heb ik leerplicht wat moet ik nu doen?

ik wil graag uitleg met wat ik kan doen en dat ik niet die leerplicht ambtenaar op mn dak krijg.
want ik kan er niks aan doen dat ik niet ben aangenomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

als je een diploma hebt geldt dat niet meer. (havo/vwo) dan.

dan kan je ook gaan werken. en mag ik vragen wat voor school???

Toegevoegd na 3 minuten:
even een duidelijker antwoord.

als je met een diploma van school afkomt. als je een havo/vwo diploma hebt behaald. dan geldt die leerplicht niet meer voor jou.

ik heb zelf toelating gedaan voor het conservatorium. en direct na de havo werd ik niet toegelaten. (dit heb ik samen met nog iemand gedaan). ik ben toen nog 1 jaar Vwo gaan doen. en die ander is 1 jaar gaan werken.
dit kan dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leerplicht eindigt op je 16e levensjaar, dus die heb je niet meer.
Ik vermoed dat je dus kwalificatieplicht hebt, die duurt tot je een kwalificatie hebt, of tot je 18 bent.

Je meldt niet wat de reden is dat je niet aangenomen bent. Was er een loting en ben je daar niet door gekomen of zijn er andere redenen dat die school je niet wilde aannemen.

Als ik jou was zou ik gewoon direct verder zoeken naar een andere school, waar ze wel een plekje voor je hebben.

(Ik vermoed trouwens dat je niet pas gisteren te horen hebt gekregen dat je niet aangenomen bent, maar dat je dit toch al wel minimaal twee weken weet. In die tussentijd had je uiteraard daar ook al actie op kunnen ondernemen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een andere school zoeken lijkt me een aardige optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier hetzelfde meegemaakt met mijn zoon. Paniek alom.
De enige optie was (in ons geval) scholen in de hele omgeving bellen met de vraag of ze nog een leerling wilde aannemen. Uiteindelijk is dit gelukt!
Ik heb wel eens gehoord dat de leerplicht amtenaar (als het je zelf niet lukt) een school voor je kiest maar die kan dan wel eens heel ver weg zijn. Gelukkig kwam het bij ons niet zo ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eventueel contact kunnen opnemen met een leerplichtambtenaar bij jou gemeente
Die kan je helpen naar een school te zoeken en dergelijke

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt zelf contact opnemen met een leerplichtambtenaar, dan kun je de situatie uitleggen dan helpt deze jou om een andere school te zoeken
Krijg je geen problemen mee :

Als het gaat om volledig leerplichtige studenten dient de leerplichtambtenaar alles in het werk te stellen om de desbetreffende jongeren weer naar school te krijgen. In uitzonderingsgevallen kan het voor de leerplichtige jongere beter zijn dat hij of zij in het kader van de leerplicht- en rmc-functie van de gemeente wordt doorgeleid naar arbeid van lichte aard. Daarbij gaat het dan bijvoorbeeld om jongeren die niet geschikt blijken om volledig dagonderwijs te volgen

Toegevoegd na 8 minuten:
** Ik bedoel je ouders of jij zouden eventueel contact kunnen opnemen met een leerplicht ambtenaar bij je gemeente en de situatie voorleggen.
Als de leerplichtambtenaar er van op de hoogte is dat je niet bent aangenomen dan denk ik dat je word geholpen bij 't vinden van een nieuwe school.