Herhalen, herhalen en nog eens herhalen net zolang totdat je alles kunt dromen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Goed leren.
Op tijd naar bed.
Zorgen dat je weet hoe je op de locatie moet komen.
Op tijd van huis gaan.
En wat valeriaan druppels/pilletjes tegen de zenuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor voldoende ontspanning. Tot op het allerlaatste moment met je neus in de boeken zitten werkt niet. Dan ben je veel te gestresst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je van tevoren nog even laten overhoren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaand dat je de stof voldoende beheerst, want dat je je voorbereid hebt spreekt voor zichzelf, kan je het beste twee dagen vantevoren je boeken niet meer inkijken. Je kennis kan dan berusten. Ga op tijd naar bed en ga ervoor. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf waarom je het examen 'moeilijk' vindt. Is het bijvoorbeeld erg veel? Of is de materie erg moeilijk en ondervond je het aanlooptraject ook al problemen? Etc.. Ik raad je sowieso drie dingen aan: 1) vroegtijdig beginnen, 2) een plan make en 3) begin met het lastigste deel. Veel succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet welke studie/opleiding je doet of dat je nog op de middelbare school zit, maar een examentraining helpt ook om voorbereid je tentamen in te gaan.

Naast de gegeven mogelijkheden die hiervoor door andere GV-leden zijn gegeven, zou je ook "oude" tentamens met de bijbehorende antwoorden kunnen oefenen. Je kunt daarnaast ook je huiswerkopdrachten (lees: antwoorden) oefenen, neem je aantekeningen door, laat iemand je overhoren, blijf herhalen totdat je een goed gevoel hebt dat je de stof beheerst, maar heb ook "oog" voor de dingen die gevraagd (zouden) kunnen worden op het examen. Misschien is er vast wel ergens in een les/college de nadruk gelegd op een bepaalde leerstuk..

Heel veel succes! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed wakker zijn en uitgerust zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik tijdens mijn examen heb gedaan.
1.Samenvatting maken, en vooral geen samenvatting van iemand anders leren. Samenvatting maken is dubbel onthouden, je maakt het en je leert het .
2. Spendeer niet je hele leven aan je examen, maak ook plezier, maar niet dat het ten koste gaat van je leerproces.
3. Leer af en toe met iemand, of leer op school. Zodat als je vragen hebt je het altijd nog kan vragen.
4. Leer vooral niet te veel, ander ga je op het examen hebben van 'ja dat heb ik toen en toen gelezen maar wat heb ik ook al weer gelezen' : je weet dat je het geleerd heb, maar niet wat het is.
5. Lopen of fietsen of in ieder geval in beweging zijn op weg naar de locatie van het Examen , had een ritueel van lopen naar me school toen ik m'n centraal examen havo had.

Ow p.s. Ik ben geslaagd :)

Toegevoegd na 1 minuut:
verschillende dingen werken voor verschillende personen, het is alleen vervelend dat wanneer je merkt dat het niet gewerkt heeft, het meestal al te laat is.