Wat maakt 8*7 zo moeilijk?

als ik zo op school kijk, en ook tijdens mijn stage merkte ik dat veel mensen 8*7 een moeilijke som vinden, wat maakt deze som moeilijk?

Toegevoegd na 1 uur:
het gaat niet om mijzelf... het gaat om de basisschool waar ik stage heb gelopen...

en dat mensen op school (voortgezet onderwijs) die minder goed in wiskunde zijn deze som moeilijk vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Omdat hier een even met een oneven getal wordt vermenigvuldigt, dat ook nog hoog in het tiental ligt.

Bij even getallen is het 'stampen', onthouden en eventuele ezelsbruggetjes makkelijker.
Bij lagere oneven getallen is het makkelijker onthouden.
Bij de negen werkt het ezelsbruggetje van 'van voren een erbij, van achteren een eraf' goed.

Alleen bij de 7 en de 8 is er even niks dat het stampen of onthouden makkelijk maakt.

Ik ben leerkracht, en ik stamp ouderwets met de kinderen..
Maar het is altijd de 7X8 het struikelblok. En dat is elk jaar weer het geval. En door te analyseren en te observeren ben ik zo achter de oorsprong van het probleem gekomen.

Wat een goede vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt raar he, dat het net die ene som is die zo'n probleem oplevert. Misschien dat het scheelt of iemand 'stamphersentjes' heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet echt raar. Het is die ene som die buiten de mogelijkheden van regeltjes, ezelsbruggetjes en makkelijk stampen inzit. Eigenlijk heel logisch dus dat net deze ene som altijd weer voor problemen zorgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, jij hebt langzaamaan aardig door hoe die hersentjes van die kleine knakkers werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat even na te denken hoe ik het antwoord ging formuleren, maar wat je hier neer zet komt op hetzelfde neer.
+1 voor jou! 1. Je hebt geen/weinig ezelsbruggetjes
2. de uitkomst is een hoog getal en zonder verdere referenties.
3. alles onder de 5 kun je bij wijze van spreken met handen en voeten tellen, daarboven heb je vaak ezelsbruggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt als een bus, kiswum.

Andere antwoorden (4)

rekenen wordt niet meer onderwezen zoals vroeger. Het is simpel

8*7 = 4*14 = 56
OF 8*7 = 10*7 - 2*7 = 70-14=56
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpelweg omdat de 'tafels' er niet meer ingestampt worden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het accent in het onderwijs ligt op ervarend leren en vragend leren.
Echter, dat de oudere generatie tot taak heeft, zeker in het onderwijs om reeds uitgevonden wielen, middels trainen of vertellen, over te dragen, dat wordt totaal vergeten.
Men komt zichzelf zo tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is 7x8 of 8x7 wel een van de mest bekende maar ook 6x7 en 7x6 maar ook 6x9 9x6 7x9 9x7 zijn struikelblokken ik weet het niet maar het zal aan de cijfercombinaties liggen. je kan de tafels er goed instampen maar toch moet je bij deze altijd nadenken. Ik houd het altijd maar op de gevoelsmatige vreemde combinatie.