Ik maak volgend jaar een opleiding switch, maar ben leerplichtig. moet ik dan mijn stage afronden?

Ik doe momenteel de opleiding Leisure & Hospitality en maak volgend jaar een overstap naar de opleiding Acteur op de MBO theaterschool (na veel audities). Nu ben ik 16 jaar en heb ik geen startkwalificatie dus ben ik inprincipe nog leerplichtig. Nu is van de opleiding die ik nu doe de bedoeling dat je 720 uur stageloopt, dit is bij mij verkort naar 360 uur i.v.m. de opleiding overstap. Nu merk ik dat de bedrijven waarin ik momenteel stage mag lopen vooral kantoorbanen zijn, of banen waar hele hoge druk op je word gelegd (Dingen die mij beide niet liggen, want ik wil wel bezig zijn. Maar ik wil niet elke avond stressvol thuiskomen) Nu ik 2 verschillende stage's heb geprobeerd merk ik inderdaad dus, zoals bovenstaand dat dit echt niet iets is voor mij.

Nu vraag ik mij af, gezien de stage's niet aansluiten op mijn volgende opleiding. En het vinden van een Theater/Acteur stage op mijn leeftijd zonder al op een opleiding te zitten ontzettend moeilijk is. Ben ik verplicht een stage af te ronden voor dit jaar? Of kan ik gewoon een simpel baantje gaan zoeken waar ik wel ook geld verdien, gezien je bij veel bedrijven binnen de Leisure kring, geen tot weinig stagevergoeding krijgt. (Dan kijk ik naar bedrijven waarvoor ik niet uit huis moet.)

11 maanden geleden
1.1K
MarBet
11 maanden geleden
Je zou je dilemma op school kunnen bespreken. Misschien is er iets mogelijk met alternatief programma, bijvoorbeeld gericht op de generieke vakken of keuzedelen die je in je nieuwe opleiding ook moet halen.

Antwoorden (1)

Je bent leerplichtig en moet dus - tot je nieuwe studie begint - je huidige studieprogramma volgen. In dit geval is dat stage lopen. Stage is leren, niet werken. Je kunt je stage dus niet inruilen voor een betaald baantje.

De bedoeling van je stage is dat je er wat leert waar je in de toekomst wat aan hebt. Als je acteur wil worden, zul je later ook meer moeten kunnen dan alleen goed en leuk acteren. Ook (of juist!) in de acteerwereld krijg je te maken met deadlines, lange drukke dagen en stress. Probeer nu je huidige stage te gebruiken om te leren hoe je daarmee het beste om kunt gaan.
11 maanden geleden