Waarom word er op het voortgezet onderwijs Frans gegeven in plaats van Spaans?

Gezien Spaans een veel groter taalgebied heeft en veel meer landen de Spaanse taal als hoofdtaal heeft zou Spaans toch logischer zijn?

2 jaar geleden
4.7K
Antoni
2 jaar geleden
Frankrijk is al jaren het populairste vakantieland van Nederlanders, de helft van ons buurland (!) België is Franstalig, inclusief Brussel (!), en in een heel groot deel van Afrika kan je je redden met het Frans (vanwege het koloniale verleden van veel landen van Afrika). Het lijkt mij niet heel onlogisch dat Frans een belangrijk vak is op de middelbare scholen in Nederland.
SentWierda
2 jaar geleden
De Nederlandse taal is van oudsher doorspekt met woorden die uit het Frans afkomstig zijn - veel meer dan woorden uit het Duits en Engels. Nederlands heeft niet zoveel met Spaans.
Frans is in vergelijking met Spaans een taal-van-dichtbij. Je kunt me Frans terecht in (delen van) de nabije landen: België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland.
Frans wordt gesproken als hoofdtaal of als belangrijke taal in 33 landen, in alle werelddelen.
Met Spaans kun je voor 80% alleen terecht in Midden- en Zuid-Amerika.
nul1
2 jaar geleden
Volgens mij is gaat het om de economische binding.
Poet
2 jaar geleden
een belangrijk dele van de verklaring zit ook in de traagheid waarmee veranderingen in het onderwijs worden doorgevoerd. Spaans is inmiddels minimaal zo belangrijk maar we hebben een hele schare Frans docenten en nauwelijks Spaans. Dus veel weerstand en weinig medestand voor zo een ontwikkeling.

Het beste antwoord

In onze huidige samenleving worden Duits en Frans altijd vooropgesteld aan het Spaans en dat is ook terug te zien op de middelbare scholen. De reden dat Frans nu zo belangrijk is op de middelbare school - en als belangrijker wordt gezien dan het Spaans - is dat Nederland in de 19de eeuw drie jaar lang onderdeel is geweest van Frankrijk en het Frans was toen ook een officiële taal van Nederland. Ook was het Frans belangrijk in de politiek en bij de elite. In een groot deel van de 20ste eeuw werd het Frans zelfs belangrijker beschouwd dan het Engels. Dit is echter veranderd door de jaren heen en het Frans staat tegenwoordig vaak op de vierde plaats na het Nederlands, Engels en Duits. Maar het staat nog steeds boven het Spaans.
In Nederland wordt altijd Duits en Frans aangeboden en soms Spaans. Spaans wordt dan vaak als extra vak aangeboden of er wordt maar weinig over verteld en daardoor weten veel kinderen niet wat het inhoudt. Dat geeft hen vaak een reden om het niet te kiezen. Maar daar is eigenlijk geen geldige reden meer voor, want het Spaans wordt steeds belangrijker. Voor contacten en handel met Spanje en Zuid-Amerika is Spaans essentieel en hoort daarom zeker thuis in het rijtje van Duits en Frans.
SimonV
2 jaar geleden
Mikaapje
2 jaar geleden
Dus het heeft vooral een traditionele reden? Om het zo te noemen.
SimonV
2 jaar geleden
Ja. En ook omdat Frankrijk redelijk dichtbij Nederland ligt. Dat speelt tegenwoordig minder een rol.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Vroeger was de belangrijkste toeristische bestemming voor Nederlanders: Duitsland. Het toerisme naar Frankrijk is enorm toegenomen en hierdoor zijn Duitsland en Frankrijk nu al jarenlang de belangrijkste toeristische bestemmingen voor Nederlanders.
Naar Spanje gaan verhoudingsgewijs weinig toeristen en ook gaan relatief weinig Nederlanders naar Spaanstalig Midden- en Zuid-Amerika.
Een ander aspect is dat in de Europese Unie Duits en Frans de verreweg meestgesproken landstalen zijn. Spaans alleen m.b.t. Spanje. En Engels telt niet of nauwelijks meer mee, sinds de brexit.
SimonV
2 jaar geleden
“Naar Spanje gaan verhoudingsgewijs weinig toeristen?” Spanje is het op een na meest bezochte land ter wereld.
Frankrijk is met 1,8 miljoen vakanties de populairste bestemming in de zomervakantie. Op enige afstand volgen Duitsland met 1,3 miljoen vakanties en Spanje met 1,1 miljoen vakanties. Fransen zijn voor ons wel belangrijker dan Spanjaarden als toeristen: ook wanneer alleen gekeken wordt naar het uitgaande toerisme besteedden Duitsers, Fransen en Britten het meeste, respectievelijk 87, 28 en 38 miljard euro. Andere Europeanen die in 2017 veel besteedden aan het uitgaand toerisme zijn Nederlanders (18 miljard), Spanjaarden (13 miljard euro), Oostenrijkers (11 miljard euro) en buiten de EU Zwitsers (14 miljard euro) en Noren (13 miljard euro).
Dus Frans leren spreken is dan wel handig op school.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Duitsland is al jarenlang de verreweg populairste buitenlandse vakantiebestemming.
De in 2022 populairste vakantiebestemmingen voor Nederlanders zijn Nederland en Duitsland. Op grote afstand gevolgd door Frankrijk, Spanje en Belgie.
SimonV
2 jaar geleden
“Duitsland is al jarenlang de verreweg populairste buitenlandse vakantiebestemming.”: verifieer eerst eens of dit klopt. Het wisselt per jaar, in 2019 stond Duitsland zelfs op plaats 4 volgens de ANWB:
De populairste vakantiebestemmingen van 2019:
1. Frankrijk
2. Spanje
3. Italië
4. Duitsland
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5171136/vakantie-nederland-camping-zomer-kamperen-tent-caravan-zeeland
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Laat ik nou de gewoonte hebben eerst te controleren of mijn bewering juist is.
De door jou gemelde cijfers zijn oud (2019) en gaan uit van een andere definitie.
Duitsland staat al jarenlang bovenaan de lijst met buitenlandse vakantiebestemmingen. Meer dan 3 miljoen per jaar tegen ruim 2 miljoen voor Frankrijk, Spanje, Belgie.
Oftewel volgens de ANWB, dit jaar (2022): 33% Duitsland, 24% Frankrijk, 22% Spanje, 20% Belgie, 16% Italie.
https://www.parool.nl/nederland/nederlanders-kiezen-dit-jaar-opnieuw-voor-vakantie-in-eigen-land
Dat Frankrijk in sommige onderzoeken bovenaan eindigt komt door een andere definitie van vakantie. Wordt uitgegaan van vakanties van minimaal 5 dagen dan eindigt Frankrijk bovenaan, op de voet gevolgd door Dutsland.
Wordt uitgegaan van alle vakanties (alle meerdaagse vakanties) dan eindigt Duitsland bovenaan met meer dan 3 miljoen en Frankrijk is, op grote afstand, tweede met meer dan 2 miljoen.
SimonV
2 jaar geleden
Het verschil zit dus in de definitie: voor mij duurt een echte vakantie minstens vijf dagen... een dagje boodschappen doen in Duitsland hoort daar niet bij.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Het gaat om meerdaagse vakanties, dus minimaal een nacht verblijf in het buitenland. Daardoor vallen alle stedentrips met minimaal een overnachting onder 'vakanties''. Met name naar Duitsland zijn stedentrips populair: Berlijn, Leipzig. Dresden, Hamburg, Dusseldorf, Munchen en nog veel meer steden.
Een dagbezoek aan de kerstmarkt in bijv. Aken valt niet onder vakanties. Zouden ook al deze grensoverschrijdingen worden meegeteld dan haal je, denk ik, gemakkelijk de vijf miljoen. Maar daar is geen registratie van.

Andere antwoorden (1)

Frans wordt gegeven in het voortgezet onderwijs omdat Frans tot de jaren 50/60 van de 20e eeuw de leidende cultuurtaal van Europa was. Als beschaafd persoon sprak en las je Frans; Frans werd ook gebruikt bij internationale contacten, Frans is nog steeds 1 van de 2 officieuze werktalen van de Europese Unie (mn de juridische diensten is nog sterk verfranst). Die gewoonte gaat lang terug; Willem van Oranje sprak beter Frans dan Nederlands/Diets.
Die grote rol van het Frans is pas na 1945 verdwenen en vervangen door Engels (of eigenlijk Amerikaans); dat geldt ook voor de wetenschappen waar Duits tot die tijd een grote rol speelde.