Mag de school zomaar mailtjes sturen naar de hele jaarlaag aan de hand van een brief?

Er was politie bij ons op school en toen zijn een aantal leerlingen zonder waarschuwing de klas uitgehaald (boos) door een leeraar en moesten ze naar een kamer waar ook de politie zat. Wat blijkt dat er vermoedelijk harddrugs gebruikt zouden gaan worden op een feest die later die maand plaats zou vinden. En dat er allemaal drugsdealers bij zouden zijn. Dit was natuurlijk niet waar en de desbetreffende mensen hadden ook geen benul. De tassen zijn onderzocht en er was natuurlijk niks gevonden. Er is duidelijk aangegeven dat er niks aan de hand was en dat de aanklagende brief niet klopte. Toch volgde er nog gesprekken en ook hieruit is geconcludeerd dat het niet waar was. Toch heeft de school een mail gestuurd met wijzende woorden waarin een groep van de school wordt beschuldigd van drugs gebruik. Dit is erg schadelijk en ik zit zelf ook in de groep. Onze reputatie is nu verslechterd naar een drugs gang en iedereen denk dat wij nu door deze mail aan de harddrugs zitten. Ik ben erg geschrokken van wat er allemaal was gebeurd en het is nog niet gestopt. Os dot terecht of weet iemand een manier om dit te stoppen, want de maatregelen die ze nemen zijn schadelijk en neerbuigend voor onze vrienden groep en de informatie die ze hebben klopt ook nog eens helemaal niet!!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Je schrijft: "Ik ben erg geschrokken van wat er allemaal was gebeurd" Ik denk dat dat precies de bedoeling is geweest van de school. Het lijkt een toneelstukje om jullie een lesje te leren, zonder juridische gevolgen.
De school kan ook niet afwachten tot ongewenst gedrag écht uit de hand loopt. Dan is het vaak te laat. Dat ze daarbij een stapje te ver lijkt te zijn gegaan (zie mijn antwoord) is daarom niet minder waar.
tinus1969
2 jaar geleden
Je laat maar een deel vd brief zien, maar er staat ook heel duidelijk 'aanwijzingen', geen 'bewijs'. Wat staat er in de rest? Is bekend wie die 'aanklagende brief' heeft gestuurd en waarom en/of op basis waarvan?

Antwoorden (1)

Bij beschuldigingen horen bewijzen. Als de beschuldigingen vals zijn., of niet te bewijzen dan is er sprake van smaad, en nee dat mag niet.
Echter worden jullie in dit fragment (net) niet bij naam genoemd. Dat maakt het een wat grijs gebied. Om een echt oordeel te kunnen vellen zouden beide partijen gehoord moeten worden. Dat kan hier niet. Wanneer ik puur af ga op jouw verhaal dan vindt ik het persoonlijk óver het randje en is de school te ver gegaan.
Thecis
2 jaar geleden
Mee eens,
Daarbij is óók nog de vraag of juridisch correct is gehandeld aangezien een aantal leerlingen (die minderjarig zijn) ondervraagd zijn (of verhoord, het is maar hoe je het bekijkt) door de politie. Ik kan uit het verhaal niet opmaken of hierbij ouders of een vertegenwoordiger (bijv in de vorm van een advocaat) aanwezig is geweest. Vanuit de AVG hoef je geen namen te noemen om toch de privacy te schenden. Het gaat er in de AVG om dat informatie niet herleidbaar is naar degene die het betreft. Als je maar genoeg randinformatie geeft (in dit geval kan het namelijk erg duidelijk zijn wie er een feest heeft georganiseerd), schend je ook de privacy. Op meerdere vlakken is dit een verontrustend verhaal. Ook al horen we alleen maar 1 kant en hebben we niet alle informatie, is de algemene tendens wel dat veel scholen hier zich niet aan de regels in houden. Ouders zouden hier waarschijnlijk wel wat mee kunnen doen, de vraag is of de schade hersteld kan worden.
Edraket
2 jaar geleden
Als ouder wil je weten wat er speelt in de klas van je kind, als er iets aan de hand is.
Ik denk dat de ouders daar recht op hebben.
Dit kan dan beter door de school aan de betrokken ouders worden meegedeeld, dan dat er een geruchten circuit onstaat.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Joi allemaal bedankt voor de antwoorden, @Ozewiezewozewiezewallakristallix Ik heb expres niet de hele brief erop gezet omdat het natuurlijk ook een beetje privacy is van de school. Daarnaast is het inmiddels gelukkig allemaal opgelost. Alhoewel ik vind dat de school zijn excuses moet aanbieden. Op die dag stonden er 3 politie busjes op school en werden leerlingen zonder vooroverleg beschuldig van cocaine handel. Deze leerlingen waren natuurlijk compleet onschuldig en wisten niet wat hen overkwam. Een van de desbetreffende leerlingen eindigde met een ruzie tussen de ouders, ook is onde vrienden groep in een hoek geschopt en denken mensen dat wij aan de harddrugs en dealen doen. Het heeft toch wel lichte schaden opgebracht en ook is deze beschuldiging zeer ernstig. Dit is allemaal door ‘1’ brief ( door een ouder van een leerlingen) gekomen en ik vind persoonlijk dat je niet kunt gaan concluderen aan de hand van 1 brief. Dit leidde overigens tot een valse beschuldiging bij ons.