Waarom leer ik over het vak burgerschap terwijl het niks te maken heeft met mijn toekomst?

Ik volg een administratieve opleiding en heb het vak burgerschap. Ik begrijp niet waarom dit vak gegeven wordt bij mijn opleiding. Waarom moet ik geïnformeerd worden over een dictatuur, democratie en wat de tweede kamer allemaal bespreekt etc? Het matcht totaal niet met een administratieve opleiding. Je hoort vakken te krijgen waar je later iets mee doet( Nederlands, Engels, Bedrijfsadministratie en Bedrijfseconomie en Fiscaal.

Ik word er voor mijn gevoel helemaal niks wijzer van. Als ik later bijvoorbeeld in een administratiekantoor ga werken dan hoef ik me daar toch ook niet bezig te houden met stemrechten, wetvoorstellen etc? Als burgerschap gegeven wordt op een administratieve opleiding, dan vindt ik dat pure tijdverspilling.

2 jaar geleden
2.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Zo leer je hoe de maatschappij werkt is zeker wel belangrijk voor je opleiding.
https://www.onderwijsconsument.nl/burgerschap-in-het-mbo/
Utrecht
2 jaar geleden
Er hoort ook wat algemene vorming bij elke opleiding.
Niemand heeft wat aan een administratieve kracht die alleen iets weet over bedrijfsadministratie maar verder geen idee heeft van de maatschappij en geen fatsoenlijk gesprek kan voeren.
Van een MBO/HBO'er wordt naast vakinhoud ook een zekere algemene ontwikkeling verwacht.
tinus1969
2 jaar geleden
Het leven is meer dan werken bij een administratie kantoor
SentWierda
2 jaar geleden
De reacties van ronron1212, Utrecht en tinus1969 kunnen denzell11 wellicht inspireren Burgerschap zeer serieus te nemen en mogelijk zelfs leuk te vinden.
Er zijn heel wat vakken die minder aangename stof bevatten...

Antwoorden (3)

Het vak heeft wel te maken met je toekomst, en je algemene ontwikkeling.
Voor alle mbo-opleidingen gelden dezelfde wettelijke eisen voor burgerschap. Het maakt niet uit welke opleiding of niveau je volgt. Je leert over het maken van afwegingen en keuzes voor je eigen toekomst. Wat je rol is als inwoner van een stad, als consument en als werknemer of ondernemer. En hoe je omgaat met belangrijke levensvragen, zoals racisme, discriminatie en gelijke kansen.

Algemene eisen uit de Bijlage 1 Examen en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB zijn:
• informatie (-bronnen) op waarde weten te schatten; daarbij het onderscheid kunnen maken tussen argumenten, beweringen, feiten en aannames;
• het perspectief van anderen kunnen innemen;
• kunnen nadenken over hoe eigen opvattingen, beslissingen en handelingen tot stand komen.
SimonV
2 jaar geleden
Het vak Burgerschap geeft algemene kennis over de huidige maatschappij die onontbeerlijk is. Die kennis heb je nu nodig en zeker ook in de toekomst - om goed te kunnen functioneren..
Het vak Burgerschap is vooral nodig om iedereen bij te spijleren die niet helemaal (of: nauwelijks) op de hoogte is van wat nu in de maatschappij speelt.
Ik heb zo'n mbo-studieboek Burgerschap doorgelezen en dan valt op de gedetailleerdheid, de relevantie en de actualiteit.
Onderwerpen die nu aan de orde komen o.a.: grenzen stellen in seksuele relaties; sexting; Google Alerts; rood staan/geld lenen kost geld; een financieel plan maken.
En te beantwoorden vragen als: Wat is het belang van DENK?, Hoe kun je een depressie behandelen?, Herken je stress bij jezelf en bij mensen om je heen? Wat zijn de voordelen van bewegen: lichamelijk en psychisch en sociaal? Wat zijn de risicofactoren die games verslavend maken? Verplaats je in Nikkie de Jager (Nikkie Tutorials): leg uit hoe zou jij hiermee omgaan?
2 jaar geleden
De administratieve opleiding die jij volgt, leidt jou inderdaad inhoudelijk op voor de arbeidsmarkt (richting administratie).
Dit betekent dat jij na deze opleiding meteen de arbeidsmarkt op gaat of verder leert.
Veder leren kan op een hoger mbo-niveau of doorstromen naar het hbo.

Het vak burgerschap en maatschappij is inderdaad een verplicht vak op het mbo.
De opleiding en de leeftijd maakt niet uit.
Waarom?
Je wordt niet alleen inhoudelijk voorbereid (administratief), maar het is ook belangrijk dat je leert dat je straks in de maatschappij als burger (mens) functioneert. Ofwel je wordt ook voorbereid op het leven als mens, burger in de Nederlandse maatschappij.

Verder vind ik het vak voor de richting die jij volgt ook inhoudelijk zeer gepast.
Misschien kom je wel te werken binnen de juridische sector als administrateur. Of wellicht ga je nog een opleiding volgen (kan ook later) binnen de juridische administratie.

De link legt de verplichting voor de vak ook nog eens uit.