Mag je een vertaald boek lezen voor de lijst van Engels en Nederlands?

In het examenjaar moet ik lezen voor de lijst bij de vakken Engels en Nederlands. Mag je 1 boek dat vertaald is in beiden lijsten zetten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
Amadea
3 jaar geleden
Het zal vermoedelijk uitmaken welke schoolopleiding jij volgt. Als jij havo of vwo doet dan is het onvoorstelbaar dat een uit het Engels vertaald boek als Nederlands boek op de leeslijst zou staan.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik krijg ook sterk de indruk dat dat inderdaad niet de bedoeling is: https://www.neerlandistiek.nl/2017/01/laat-die-kinderen-vertalingen-lezen/ https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/boeken-auteurs/vraag/98593/vertaalde-boeken-kiezen-school/
Antoni
3 jaar geleden
Ik vermoed dat het lezen niet alleen bedoeld is om het verhaal van het boek tot je te nemen, maar ook bedoeld is om iets (meer) te leren over de literatuur(geschiedenis en -ontwikkeling) in de betreffende taal. Wie een vertaald maar origineel Engelstalig boek leest voor zijn 'Nederlandse lijst' leert daarbij niets (extra) over de Nederlandse literatuur, en andersom.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag, mits:
1) Je beide boeken leest !
2) Er door de school geen restricties zijn gegeven die voorschrijven dat je het boek in zijn originele taal moet lezen.
LeonardN
3 jaar geleden
Min hier schiet de vrager precies niets mee op. Vraag: mag x?
Antwoord: ja als x mag dan mag het Daarnaast hoef je de boeken op de lijst niet te lezen. Als je een voldoende wil halen voor de mondelinge zal je voldoende vragen goed moeten beantwoorden. Als je dat zou lukken door enkel de vertaling te lezen dan is dat ook prima. Echter ga ik er vanuit dat scholen in de regel vertaalde boeken niet toelaten. In mijn optiek kan de vrager dus beter de docent vragen of het mag. Ik zeg op 95 procent nee. https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/boeken-auteurs/vraag/98593/vertaalde-boeken-kiezen-school/
https://www.neerlandistiek.nl/2017/01/laat-die-kinderen-vertalingen-lezen/
Voor het vak Nederlands voor havo en VWO in ieder geval niet.

Daarvoor geldt als exameneis onder meer:

"7. De kandidaat kan beargumenteerd verslag uitbrengen van zijn leeservaringen met een aantal door
hem geselecteerde literaire werken.
* Minimumaantal: havo 8; vwo 12 waarvan minimaal 3 voor 1880.
* De werken zijn oorspronkelijk geschreven in de Nederlandse taal."

Het is dus niet de school die dat bepaalt.
Bij-de-weg: van "mijn" school (havo, examenjaar 1981) moesten we overigens veel meer lezen dan die 8 boeken.
En voor elke vreemde taal in de vreemde taal zelf.
.
Tot mijn grote verbazing zie ik bij een vreemde taal dit als exameneis:

"Subdomein E1: Literaire ontwikkeling
7. De kandidaat kan beargumenteerd verslag uitbrengen van zijn leeservaringen
met ten minste drie literaire werken."
Er staat dus niet bij dat het werk oorspronkelijk geschreven moet zijn in de vreemde taal. De leerling van nu komt wel erg goed weg als zijn school zich zou beperken tot maar drie werken voor de vreemde talen en niet de eis stelt dat die in de oorspronkelijke taal gelezen moeten worden.
Toegevoegd op 11 maart 2021 16:46: tekst
Computoon