Kunnen ouders een kind van 17 jaar van het mbo halen zonder dat het kind dat wil?

een vriendin van mij heeft een nogal moeilijke vader. zij is nu 17, ze zit op het mbo en wil daar niet van af en gewoon haar diploma halen. haar vader dreigt nu haar van die school af te halen zonder dat zij dat wil. kan hij dit doen? en als hij dat kan, kan zij naar de school toe om dit te proberen te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Abcde
3 jaar geleden
Wat is de reden dat de vader haar van die school af wil halen? Wil hij haar op een andere school hebben?

Antwoorden (1)

Nee, dit kan hij niet doen. Een 17 jarige zonder MBO diploma (startkwalificatie) is leerplichtig.
3 jaar geleden
Abcde
3 jaar geleden
Definitief van school halen mag inderdaad niet, op de hoofdvraag geef je een juist antwoord. Maar uit de aanvulling blijkt dat het hier gaat het om die school. Het kan dus dat de vader deze school niet geschikt vindt voor zijn dochter en haar daarom op een andere school wil hebben. Zou toch gek zijn als dat niet zou kunnen als je bijv. verhuist of je kind zich bijv. negatief laat beïnvloeden door andere leerlingen op deze school. Ik denk dat de vader zijn dochter wel van deze school mag halen als er een andere school gevonden is waar zij haar opleiding af kan maken.