School is mijn toets kwijtgeraakt. Welke rechten heb ik nu?

Hallo,
Ik heb tijdens de vorige toetsweek (ongeveer 2 a 3 maanden geleden) mijn toets gemaakt. Mijn hele klas kreeg hun cijfer gewoon terug, dat heb ik dan ook gelijk aangekaart bij de docent, deze zei dat nog kwam (ik heb deze toets gemaakt in het dyslexie lokaal). Ik heb een tijdje gewacht en elke 1 a 2 weken nog even gevraagd hoe het zat, nu krijg ik afgelopen vrijdag te horen dat ze de helft van mijn toets kwijt zijn en ik de toets dus opnieuw moet maken. Dit betekent dat ik opnieuw moet leren en het eventueel slechter kan gaan maken dan vorige keer, welke rechten heb ik nu? Om te weigeren de toets opnieuw te maken, dat ze mij een cijfer geven voor de ene helft van de toets die ik heb gemaakt? Hopelijk weet iemand hier meer over.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
Kevin

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K
MarBet
3 jaar geleden
Wat vervelend zeg! Helaas heb je hierin waarschijnlijk niet zoveel rechten. De school moet namelijk kunnen aantonen dat jij de leerstof voldoende beheerst om je een diploma te kunnen geven. Als de toets kwijt is, kan dat niet.
Wat je wel kunt doen is een mail sturen naar de examencommissie. Als het goed is hebben je docenten dat ook al gedaan. Het kwijt raken van een examen is een 'onregelmatigheid' en de examencommissie kan erop sturen dat onderzocht wordt hoe dit kon gebeuren. Daar heb jij niks aan, maar voorkomt misschien wel dat het volgend jaar opnieuw gebeurt.
En beetje flauw, maar als je opnieuw moet leren voor de toets blijft het vaak wel beter hangen en haal je waarschijnlijk een hoger cijfer. In elk geval succes!

Antwoorden (1)

Als de school dezelfde regels toepast als bij een centraal schriftelijk examen dat zoek raakt, zul je het gewoon opnieuw moeten maken. Een zoekgeraakte toets kan niet beoordeeld worden.
Raadpleeg je school of ze hiervoor een procedure hebben.
Computoon