Ik studeer TSO, maar wil dokter worden. Kan dat en moet ik dan eerst naar de hogeschool en daarna naar de universiteit of...?

Ik studeer tso maar ik wil dokter worden kan dat en moet ik eerst hogeschool daarna universiteit of? Kan ik gelijk unifesiteit

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (1)

Geneeskunde, de opleiding tot dokter, arts, kan je alleen studeren aan de universiteit.

In Vlaanderen staat de studie Geneeskunde open voor al wie een diploma secundair onderwijs (of gelijkwaardig) bezit en slaagt in een toelatingsproef. De toelatingsproef gaat over kennis en inzicht in de wetenschappen, communicatievaardigheden en de vaardigheid om informatie te verwerken. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Geneeskunde#Specialisaties_in_België.

Na het 6e jaar aso, tso of kso kan een vorm van hoger onderwijs gevolgd worden aan een hogeschool of universiteit. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Secundair_onderwijs.

Ik ga ervan uit dat er op je school een studie-adviseur of leerlingenbegeleider is. Vraag hem of haar om meer informatie over de studie Geneeskunde, en hoe en wanneer je je daarvoor kan (en moet) aanmelden.
Antoni