Moet ik alle lessen volgen nu ik 18 ben en mijn havodiploma heb?

Ik ben recentelijk 18 geworden en heb vorig jaar mijn havo diploma (cum laude geslaagd) gehaald. Ik ben door gegaan naar het VWO, omdat een universitaire studie wil doen. Alles gaat mij prima af ik heb 2 extra vakken (Ak en Wis D). Voor alle vakken sta ik gem van 7 tot 9 gemiddeld behalve voor Frans daar sta ik nu een 4 voor. Het vak zorgt en zorgde in het verleden bij mij al voor enorm grote stres, omdat Frans niet lekker aansluit op mijn pakket en ik dus helemaal alleen ben in de klas. Normaliter is dit niet zo erg, maar ik heb vorig jaar wat vervelende dingen mee gemaakt bij mijn Frans cluster en toen heeft dat tot burn-out klachten geleid. Ik haat het vak enorm en de docent is ook nog eens vervelend. Ik heb alles geprobeerd om het vak te kunnen laten vervallen, maar er zijn maar geen mogelijkheden. Ik merk zelf dat ik weer enorm veel stres ervaar en ik lig er nu weer regelmatig wakker van. Ik wil één vak niet in de weg laten liggen voor mijn geluk op school en daarom vroeg ik mij af of het misschien mogelijk is voor mij aangezien ik 18 ben en mijn havo diploma al heb om Frans gewoon simpelweg niet meer te volgen maar zelfstudie te doen. Ik wil zelf niet in de problemen komen omdat ik spijbel, maar ik weet niet of ik mijn schoolcarrière wel af kan maken als ik Frans moet blijven volgen.
Mag ik het skippen of zijn er misschien andere mogelijkheden.

Bij voor baad dank,
Max

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Bespreek dit met je mentor

Antwoorden (1)

Je kan misschien Frans halen met deelcertificaten op het VAVO, dan heb je in ieder geval niet meer met die docent te maken.