Kun je met een B-attest of een C-attest in België naar de universiteit?

Wat houdt eigenlijk een b attest en een c attest in? En kan je als je een b attest krijgrt, maar een leerjaar overnieuw doen, toch weer aan a ttest krijgen?
De laatste zin moet zijn: toch weer een a attest krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Wat is een A-, B- en C-attest?

Op het einde van elk leerjaar behaal je een oriënteringsattest. Dat geeft weer of je al dan niet geslaagd bent voor een leerjaar, en naar welke studierichtingen/basisopties je kan doorstromen.

Er zijn 3 soorten oriënteringsattesten:
A-attest? Dan ben je geslaagd. Je kan overgaan naar een volgend leerjaar. Je kan vrij kiezen welke studierichting/basisoptie je wil volgen. Je moet wel aan de toelatingsvoorwaarden voor die richting voldoen.
Op het einde van het eerste leerjaar van de eerste graad kan je een A-attest met verplichte remediëring krijgen. De klassenraad kan ook de doorstroom naar één of meer basisopties (of pakketten) beperken.

Een B-attest betekent dat je geslaagd bent, maar voor 1 of meer vakken minder goede resultaten haalde. De klassenraad beslist dat je uitgesloten wordt van 1 of meer studierichtingen/basisopties. De school moet schriftelijk motiveren waarom je een B-attest krijgt.
Wil je toch het leerjaar overdoen, dan moet de delibererende klassenraad hiermee akkoord gaan en heb je het advies van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding nodig.

C-attest? Dan ben je niet geslaagd en moet je het leerjaar overdoen. De school moet schriftelijk motiveren waarom je een C-attest krijgt.
In het laatste jaar van je opleiding krijg je geen attest maar een studiebewijs. Alleen als je niet slaagt in het laatste jaar krijg je een C-attest.

Een attest geeft dus aan of je een leerjaar hebt gehaald of niet. Om te worden toegelaten tot de universiteit dien je een vwo-diploma of hbo propedeuse op zak te hebben. Je kunt na afwijzing weer een A-attest krijgen als je het leerjaar behaald.
Toegevoegd op 25 november 2020 17:18: bron
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, kun je na een C-attest weer een A-attest behalen, en na een B-attest niet. En je kunt dus alleen met een A-attest direct naar de universiteit, omdat je met een A-attest vwo hebt behaald?