Moeten zorgleerlingen (in basisschoolleeftijd) altijd zo veel mogelijk op de reguliere basisschool geplaatst worden?

Of hebben zowel de zorgleerlingen als de reguliere leerlingen als de docenten er meer aan als ze op een speciale school geplaatst worden waar er meer individuele aandacht is voor zorgleerlingen?

Ik heb hier zelf als basisschooldocent ook mijn mening over, maar ik probeer deze niet door te laten klinken in mijn vraagstelling. :p ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In je vraag staat het woord ALTIJD.
Alleen daarom zeg ik volmondig. NEE. Er zijn nl. zorgkinderen die absoluut niet in het gewone basisonderwijs terecht mogen komen....vooral die kinderen met zodanige afwijkingen dat ze een gevaar voor medeleerlingen kunnen vormen.

Dat neemt niet weg dat er best wel veel zorg leerlingen zijn die wel terecht kunnen op een reguliere basisschool. Sterker nog, in de klas van mijn jongste zat een kind met Down en oa daardoor is dat een bijzonder hechte groep geworden, die klas met oog voor bescherming van zwakkeren....en met name dat meisje.

Voorwaarde echter is dat die zorg leerling, zeker als het er in 1 klas meer worden, NIET de voorgang van andere kinderen mogen gaan beperken. Ook niet als 1 van die anderen het slimste kind van het land blijkt te zijn. Voor die laatste categorie, voor het gemak even de best lerende 1 promille van nederland nemend, is sowieso geen fatsoenlijke (basis) school voorhanden in vrijwel geheel nederland...zijn eigenlijk dus ook "zorgleerlingen" maar wel de vergeten groep, zowel door onderwijs"kundige" beleids medewerkers als door de politiek.
kundige tussen quotes om aan te geven wat ik van die groep over het algemeen vind....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal ik nu toch maar mijn eigen mening als docent geven op dit vraagstuk.
De scheiding van extremen, zoals die in dit antwoord genoemd worden, laat ik maar even zoals ze in het antwoord staan. Ik denk dat iedereen het wel eens is met het feit dat de "extreme" gevallen naar speciaal onderwijs gaan. Vanuit de politiek (beleidsmakers) wordt het tegenwoordig flink gestimuleerd om zorgleerlingen toch in het reguliere onderwijs te plaatsen. Dit vanuit de achterliggende gedachte dat de zrgleerlingen op deze manier toch om leren gaan met "gewone" mensen. Maar mijn ervaring is dat (de meeste) docenten op een reguliere basisschool helemaal niet de kennis en de tijd hebben om zorgleerlingen te begeleiden. Op de Pabo (lerarenopleiding basisonderwijs) wordt naar mijn idee veel te weinig aandacht besteedt aan "hoe om te gaan met zorgleerlingen". Daarbij komt vaak ook nog eens dat de docent met 30 (mijn klas telt op dit moment 32 lln waarvan 4 zorgleerling) leerlingen helemaal geen tijd heeft om naast die 30 leerlingen OOK nog eens extra tijd te besteden aan de zorgleerling. En dit is een heikel punt vanuit de overheid. Er is voor basisschoolklassen (en ook voor VO-klassen) geen maximum aantal leerlingen dat in een klas mag zitten. De klassen worden dus vaak overvol. En tegelijkertijd is er nooit extra geld beschikbaar voor bijvoorbeeld een onderwijsassistent in de klas. Een extra paar handen dus. Dus totdat de overheid een redelijke grens trekt voor het aantal leerlingen in de klas, en flink wat geld uittrekt voor extra hulp in de klas, vraag ik me af of zorgleerlingen niet beter af zijn in het speciaal onderwijs.

Andere antwoorden (6)

Ik heb een zoon die 'zorgleerling' is en op een reguliere basisschool heeft gezeten en nu op een reguliere middelbare school zit. Hij heeft de brugklas bijna afgerond en gaat volgend jaar gymnasium doen.
In het speciaal onderwijs is voor zijn niveau geen plek of als er wel plek zou zijn, dan zou de aansluiting met een universiteit slecht zijn.
Voor hem is dus het regulier onderwijs met extra begeleiding de manier om hem klaar te stomen voor straks studeren zonder al die begeleiding en in de maatschappij een goeie plek te krijgen.

Aan de andere kant heeft er bij mijn dochter een jongen met Downsyndroom in de klas gezeten. Tot aan groep 6 ging dat goed. De klas hielp hem en hij las (bijvoorbeeld) op avi3 niveau. Na groep 6 ging het niet meer en is hij naar het speciaal onderwijs gegaan, waar hij de beste van zijn klas was. Persoonlijk vond ik het voor mijn dochter een enorme ervaring om zo'n jongen in de klas te hebben. Ze kijkt denk ik toch op een andere manier naar verstandelijk gehandicapten dat kinderen die die ervaring niet hebben. Hier werkt het naar mijn mening twee kanten op...

Bij mijn andere dochter zat een meisje in de klas die in groep 2-3-4 slecht meekon, maar door extra begeleiding vanaf groep 5 zonder begeleiding verder kon in het regulier onderwijs. Was ze in groep 3 (bv) al naar het speciaal onderwijs gegaan, dan zou ze zich toch anders ontwikkeld hebben lijkt me.

Dit zijn zomaar drie voorbeelden uit mijn omgeving, waarmee ik wil aantonen dat hiervoor geen algemene regel te maken is en er heel goed naar de individuele leerling gekeken moet worden. Naar mijn mening wordt dat ook steeds meer gedaan. Dat komt er dus op neer: zo veel mogelijk in het regulier onderwijs begeleiden richting zelfstandigheid. Is dat niet meer mogelijk, dan naar het speciaal onderwijs.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wil wel nog even toevoegen dat zorgleerlingen in de basisschoolleeftijd niet in het regulier onderwijs GEPLAATST worden. Zij zijn daar al en worden in geval het niet meer gaat in het speciaal onderwijs geplaatst. Er zijn er niet zo veel die gelijk in het speciaal onderwijs beginnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om hier een standaard antwoord op te geven, omdat er geen 'standaard zorgleerling' is. Voor de éne is 'weer samen naar school' een zegen, voor de andere is het een drama. Je ontkomt er niet aan om dit per kind individueel heel goed af te wegen, en daar ontbreekt het nogal eens aan. Ook de wensen van de ouders zijn belangrijk.

Een belangrijk argument vóór 'samen naar school' is dat ook zorgleerlingen zo veel mogelijk mee moeten draaien in de 'normale' samenleving.
Een belangrijk argument tégen 'samen naar school' is dat het regulier onderwijs nooit het beste uit de zorgleerlingen zal kunnen halen omdat daarvoor de tijd, de kennis en het geld ontbreekt.

Persoonlijk geloof ik dat het voor heel veel kinderen en leraren een zegen is dat er speciaal onderwijs bestaat. Laat zorgleerlingen lekker naar het speciaal onderwijs gaan. Het is een illusie om te denken dat alle zorgleerlingen in het regulier onderwijs een plekje kunnen krijgen. Het probleem is alleen dat dat onbetaalbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is goed voor een zorgkind om in de buurt naar school te gaan. Indien er meer voor nodig is dan een rugzakje is het naar mijn mening beter voor het zorgkind, de andere leerlingen en de docent om naar speciaal onderwijs in de buurt overgeplaatst te worden.

Soms is het een probleem voor de basisschool om aan het rugzakje te voldoen (bijvoorbeeld vanwege ziekte docenten), zitten er teveel kinderen in de klas of is het een te rumoerige klas qua concentratie...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn gedachtengang (met ervaring als maatschappelijk werkster bij een instituut voor licht geestelijk gehandicapte kinderen, licht verstandelijk beperkt), zou ik zeggen dat het voor ieder kind het beste is, als het op eigen niveau wordt aangesproken in het onderwijs. Waarbij sommige kinderen wat bijles nodig zouden kunnen hebben.

""Samen naar school"" heeft een hoog idealistisch gehalte en minder realiteitsgehalte. Het is een PvdA inbreng: als iedereen nu maar hetzelfde krijgt, dan zal het voor iedereen beter worden.
Het is een sympathieke gedachte. Maar het brengt overvraging van leerkrachten en medeleerlingen met zich mee.

Het is jammer dat veel kennis en kunde die binnen het speciaal onderwijs is opgebouwd, dreigt verloren te gaan.

Ik was altijd voorstander van speciaal onderwijs zodra een kind, ook met een bijlesje, niet ""meekon"". Ik heb kinderen zien opbloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciaal onderwijs... Voor het ene kind een zege, voor het andere een kwelling. Ik ken van zeer nabij iemand die naar een ZMLK-school gestuurd is omdat hij onhandelbaar zou zijn in de klas. Na nog geen half jaar daar, met stoelen gooiend en geen klap uitvoerend etc., bleek dat het kind hoogbegaafd was, zich kapot verveeld had op zijn reguliere basisschool en daarom zo "onhandelbaar" was geweest.
Maar ik ken ook gevallen van kinderen die echt niet te handhaven zijn op een normale school en écht op het SBAO thuishoren. Niet zozeer omdat ze niet zouden kunnen leren, maar sociaal niet te handhaven zijn en totaal geen respect tonen voor onderwijzend personeel, medeleerlingen en materiaal. Niet dat hun houding op het SO ineens verbetert, maar daar hebben ze vaak wel meer mankracht om 1 op 1 begeleiding toe te passen en bredere inzet van het rugzakje.

Mijn mening als juf: zodra het écht niet meer gaat en het kind de school als een belasting gaat zien, niet meer uit de verf komt en totaal ongelukkig dreigt te worden dan is de overstap naar speciaal onderwijs gewenst, mits er goede diagnosticering is en een passende school wordt gevonden. Want Renn4-scholen zijn toch echt het uiterste hoor......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen fouten in diagnostiek zoals je zelf aangeeft is geen kruid gewassen. Ja , ook ik weet van kinderen die naar de school voor moeilijk opvoedbaren gingen ipv naar bv (het nu wel bestaande) Leonardo onderwijs. Alleen heb ik in mijn antwoord nog een andere aanvulling gegeven. Nl dat de extra aandacht gegeven kan worden zonder dat andere klasgenoten daarvan de dupe worden. Een risico dat snel groter wordt als er toevallig 2 (of meer) zorgleerlingen in 1 (toch al grote) klas terecht komen.
Zelf heb ik een zoon met en ASS die naar het reguliere onderwijs gaat. Het is heel dubbel, want volgens de school die er overigens alles aan doet om te zorgen dat hij het naar zijn zin heeft is het een goede keuze geweest. Hij leert goed en met de nodige ondersteuning kan hij de leerstof aan. Maar sociaal emotioneel valt hij buiten de boot. Hij heeft nu een stempel en daar komt hij in het regulier onderwijs nooit vanaf. Terwijl in het speciaal onderwijs hij een van de velen is die anders .
Zelf heeft hij heel goed in de gaten dat hij niet is zoals zijn klasgenoten en dat is niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
Ik heb er achteraf spijt van dat ik hem om een reguliere school heb gelaten, immers ik ben van mening dat ook op het speciaal onderwijs men hem wel had kunnen voorbereiden op het voortgezet onderwijs, wellicht misschien niet zo snel maar wel met een veel beter zelfbeeld.
Het verschilt natuurlijk per kind, maar dit is in elk geval mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het met ASS nog wel het moeilijkst is: cognitief kunnen ze het best aan, maar sociaal-emotioneel lijkt het vaak nergens op. Mijn zoon is pas in 3VWO overgestapt op speciaal onderwijs, en dat bevalt nu goed. En zijn zelfbeeld gaat inderdaad sterk vooruit; hij heeft vrienden, durft zichzelf te zijn en is een stuk gelukkiger dan eerst. Maar wat is wijsheid he. Wij zijn nu weer zo ver dat we moeten gaan nadenken over Wajong. Bah.