Mag een docent dit?

Ik werd vandaag verteld om even te blijven zitten na de les. Dit was omdat ik toen de bel ging me boeken in pakte en tegen andere mensen begon te praten. Toe ik bleef zitten begon hij te zeggen dat ik een gedragsprobleem had en dat ik als ik me niet ging gedragen hij ging graven waardoor ik dat probleem heb. Ik vond dit best wel frappant en was benieuw of dit mocht.
*docent

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo niet?
Amadea
3 jaar geleden
Was dat de docent Nederlands? Zou mij niet verbazen....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee ik weet niet. Maar om te gaan dreigen om iemand verleden te gaan bespreken enzo lijkt me beetje raar
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee was geen docent Nederlands

Antwoorden (2)

Een docent mag je zeker aangeven, dat hij zich stoort aan een bepaald gedrag. Jij hebt echter het recht te vragen waaraan hjj/zij zich stoort en waarom.
Als hij/zij wil graven in je achtergrond heeft hij in ieder geval JOUW medewerking nodig en die hoef jij niet te geven.
Een school heeft vertrouwenspersonen, waar je altijd terecht kunt en die absoluut niet met anderen mogen praten over hetgeen jij met hem/haar bespreekt, ook niet dus met de bewuste docent. Neem contact op met een vertrouwenspersoon van de school en vraag die advies.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De docent stoorde zich aan jou, omdat je je boeken in de tas stopte en met anderen ging praten, toen de bel ging.
Hierop vroeg de docent aan jou om te blijven zitten, zodat hij met jou wilde praten.

Zo is de situatie volgens jou. Waarschijnlijk vertelt de docent een ander verhaal.
Zelf weet je heel goed of dit het enige is dat gebeurde. Ik denk het niet. Ander begint jouw docent niet over gedragsproblemen en graven naar de oorzaak voor die problemen.
Ook hier zal jouw docent vast een ander antwoord geven.

Zoals ik het lees, stoort deze persoon zich aan jou en wil hij de oorzaak weten van dit gedrag.
Iemand die jou les geeft, heeft in ieder geval de bevoegdheid om jou te bespreken tijdens een vergadering. Dat is normaal, elke leerling wordt besproken.
Verder heeft een docent ook het recht om in jouw gegevens (dossier) te kijken.
In jouw dossier kan heel weinig staan, maar ook heel veel.
Ik weet niks over jouw ‘geschiedenis’, maar sommige leerlingen hebben een heel boekwerk opgebouwd.
(Welk onderwijs volg je eigenlijk? In het voortgezet speciaal onderwijs staat heel veel van leerlingen genoteerd).

Het enige wat jouw docent niet mag, is de informatie delen met buitenstaanders.
Nogmaals hij mag jou wel bespreken met bijvoorbeeld andere docenten die jou les geven, jouw mentor, decaan, directie etc.

Jouw dossier is trouwens ook openbaar voor jou en jouw ouders.
Ik weet niet hoe oud je bent. Maar als je ouder bent dan 16 jaar, mag je zelfstandig jouw dossier inzien. Ga er wel vanuit dat tijdens het inzien iemand aanwezig is.

Kortom, maakt jou docent zich zorgen om jou, kan hij jou bespreken en jouw dossier inzien.
Toegevoegd op 04 september 2020 21:07: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Simonsdochter
Het lijkt erop (in jouw begin), dat je bij voorbaat de kant van de docent kiest. De student/leerling voelt zich ongelukkig door de houding en het optreden van de docent en eigenlijk komt het in zijn vraagstelling ook een beetje bedreigend over.
Ik heb zelf bijna 30 jaar ervaring als vertrouwenspersoon voor zowel personeelsleden als studenten (na een lange training) en neem van mij aan, dat deze mensen er niet voor niets zijn.. Vaak begint het met kleine dingen die uiteindelijk toch kunnen escaleren. Daar moet gewoon over gepraat kunnen worden in 100% vertrouwelijkheid.