Wat doe je als een juffrouw kinderen pest op de basisschool?

Mijn partner is juffrouw op een basisschool. Zij en haar collega's horen herhaaldelijk negatieve verhalen van één andere juffrouw op de school die kinderen aan de schandpaal nagelt. Laatst riep ze een kind naar voren in de klas, noemde haar dom, stom, ze kon niks, niemand mocht met haar spelen en ze mocht niet naar buiten. Ook was dit tijdens haar verjaardag en mocht ze zelfs niet trakteren.
Blijkbaar is de directeur ook al op de hoogte van dit pestgedrag, maar doet hier niks aan omdat hij ook een grote bek krijgt van die juffrouw. Zij gaat ook pas over enkele jaren met pensioen.
Helaas hebben zij geen andere vertrouwenspersoon die zij kunnen benaderen over het gedrag van die juffrouw.
Ik adviseer mijn partner om met zijn allen nog hogerop te gaan, naar het bestuur van de scholengroep, maar hier lijkt enig passief gedrag te zijn. De reden is niet helemaal duidelijk.

Ik vind het erg vervelend om deze verhalen te horen thuis en het feit dat ik er zelf niets aan kan doen. Ik zit zelf in het vak van HR, dus ik had het wel geweten door iemand snel aan te spreken, maar helaas zit ik niet bij hen.

Heeft iemand aan aanbeveling hoe dit verder opgepakt kan worden? Ik vind echt dat mijn partner en de collega's een klachtbrief of iets dergelijks moeten schrijven naar het bestuur en die ene juffrouw aanspreken op het gedrag, misschien samen met de directeur.

Alvast bedankt voor de suggesties.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Kan de onderwijsinspectie niets doen?
Ivana
3 jaar geleden
Ik zou eerst de betreffende lerares aanspreken op haar gedrag en haar er op wijzen dat jullie met z'n allen vinden, dat dit gedrag van haar beneden peil is. Als ze niet onmiddellijk van houding verandert, zal ze moeten weten dat jullie het gezamenlijk hogerop zoeken. Zeg haar dat haar gedrag niet langer getolereerd wordt.

Antwoorden (3)

Het is toch echt de directeur die hier actie moet ondernemen. Als de directeur geen actie neemt is een klacht infienen bij het bestuur tegen zkwel leerkracht als directeur de volgende stap.
3 jaar geleden
Ik zou als docententeam een officiële brief schrijven - in eerste instantie aan de directeur - die kan een brief minder makkelijk negeren dan een mondelinge melding. In de brief het verzoek om de klachten te onderzoeken. Leidt dat niet tot actie, dan een brief naar het bestuur. En moedig ook ouders aan om dit gedrag aan te kaarten bij de directeur / het bestuur. Want dit gedrag is schadelijk voor kinderen!
3 jaar geleden
Eerst juffrouw aanspreken
Als niet helpt, officiele brief naar juffrouw en directeur
Als dat niet helpt, actie naar schoolbestuur